شیر کشویی استیل

 شیر کشویی استیل، یکی از انواع پرکاربرد شیرآلات پایپینگی می باشد که جهت قطع و وصل جریان سیالات مایع و گاز در صنایع مختلف فرآیندی مورد استفاده قرار می گیرد.

شیرهای کشویی از متریال مختلفی با توجه به نوع سیال، دما و فشار فرآیندی ارائه می شوند. شیرهای کشویی استیل با حرکت خطی استم (Sliding Stem) از متریال استیل ساخته می شوند. به همین دلیل قابلیت عملکرد در دما و فشارهای بالا را دارند همچنین در برابر فرسایش و خوردگی مقاوم می باشند.

شیرهای کشویی استیل (STEEL GATE VALVE) با توجه به عملکرد و متریال در صنایع مختلفی از جمله صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، داروسازی، غذایی، پالایشگاه و غیره کاربرد دارند.

شیر کشویی با نام های دیگر از قبیل شیر دروازه ای یا گیت ولو نیز شناخته می شود و مهمترین وظیفه آن قطع و وصل جریان سیال در خطوط لوله می باشد. از شیرهای کشویی استیل نمیتوان برای کنترل جریان سیال استفاده نمود زیرا دیسک این شیرها به علت فرسایش حالت نیمه باز ندارد کاملا باز یا بسته می شود.

از مزایای شیر کشویی استیل میتوان به قیمت مقرون به صرفه، آب بندی مناسب و مقاومت در برابر خوردگی اشاره کرد. در ادامه به معرفی شیر کشویی استیل و بررسی عملکرد آن می پردازیم.

اجزای شیر کشویی استیل

ساختار شیر کشویی یا شیر دروازه ای استیل از اجزای مختلفی نظیر بدنه، کلاهک، استم، دیسک و غیره تشکیل می شود. شیرهای کشویی با سایز کمتر از 4 اینچ بر اساس استاندارد نفت آمریکا API602 و سایزهای بزرگتر مطابق استاندارد API600 و API603 تولید می شوند. در ادامه به معرفی اجزای شیر کشویی استیل می پردازیم:

بدنه(Body)

بدنه شیر قسمتی از شیر می باشد که با اتصالات فلنجی، رزوه ای و غیره به سایر تجهیزات متصل می شود. بدنه شیرهای کشویی با سایز کمتر از 2 اینچ بر اساس استاندارد API 602  از استیل (Forge) و برای سایزهای بزرگتر از 2 اینچ مطابق استاندارد API600 و API603  از استیل (Cast) تولید می شوند.

دیسک(Disk)

دیسک شیرهای کشویی جزء قسمت در تماس با سیال WETTED PARTS می باشد و از متریال مختلفی نظیر استنلس استیل (فولاد ضد زنگ) ساخته می شود. همچنین دیسک شیر کشویی قابل تعویض می باشد و بر اساس نوع سیال انتخاب می شود.

تریم(Trim)

به طور کلی به مجموعه قطعات داخلی در تماس با سیال از جمله استم، دیسک و سیت تریم گفته می شود. تمامی این قطعات قابلیت تعویض دارند و انتخاب آنها بر اساس دما و فشار، نوع سیال فرآیندی و ویژگی های آن  می باشد.

کلاهک(Bonnet)

کلاهک یا بونت توسط پیچ به بدنه شیر کشویی متصل می شود و تمامی قسمت های متحرک شیر شامل سیت و پلاگ درون آن قرار دارد.

استم(Stem)

استم میله بلند و باریکی می باشد که از یک طرف به فلکه شیر (hand wheel) و از طرف دیگر به دیسک شیر متصل است و حرکت استم باعث بالا و پایین شدن دیسک و در نهایت باز و بسته شدن شیر کشویی می شود. همچنین استم شیر از (stuffing box) عبور می کند.

شیر کشویی استیل 1

عملکرد شیر کشویی استیل

شیرهای کشویی یا گیت ولو استیل فقط برای قطع و وصل جریان در صنایع کاربرد دارند و با توجه به نوع مجرابند (دیسک) و مکانیزم آن برای کنترل یا تنظیم جریان مورد استفاده قرار نمی گیرند.

شیر کشویی با حرکت خطی استم (Sliding Stem) و حرکت عملگر دستی آن به صورت Multi Turn ارائه می شود. در شیرهای کشویی یا دروازه ای یک دیسک به عنوان مانع در مسیر عبور سیالات باز و بسته می شود و اجازه عبور سیال را نمی دهد. هنگامی که شیر کشویی کاملا باز است هیچ افت فشاری در خطوط لوله ایجاد نمی شود.

در واقع دیسک شیر کشویی استیل هنگامی که کاملا باز می‌شود به طور کامل از مسیر عبور جریان کنار می رود. بنابراین هنگامی که شیر بار است هیچ گونه مقاومتی در برابر عبور سیال وجود ندارد. هنگامی که شیر بسته می شود دیسک آب بندی مناسبی دارد و سیالی از خود عبور نمی دهد.

همچنین شیرهای کشویی نسبت به سایر شیرهای قطع و وصل مانند شیر پروانه ای تلاطم یا ضربه قوچی در سیالات  ایجاد نمی کنند. شیرهای کشویی معمولا در صنایع به صورت فلنجی می باشند و برای جلوگیری از نشتی بین لوله فلنج از واشرهای مربوطه یا gasket استفاده می شود.

شیر کشویی استیل مقاومت بالایی در برابر سیالات خورنده، ویسکوزیته بالا، فشار و دماهای بالا دارد. به همین دلیل در طیف وسیعی از فرآیندهای صنعتی کاربرد دارد. این شیرها با توجه به شرایط پروژه و سفارش با انواع متریال استیل 316 و 304 ارائه می شوند.

مزایا و معایب شیر کشویی استیل

شیر کشویی استیل از رایج ترین شیرآلات صنعتی مورد استفاده برای قطع و وصل جریان سیالات در دماهای بالاتر از 80 درجه سانتیگراد می باشد. برخی مزایای شیر کشویی استیل به شرح زیر می باشد:

  • مقاومت بالا در برابر سیالات خورنده، اسیدی، ویسکوزیته بالا
  • تعمیر و نگهداری آسان
  • قابلیت استفاده در دما و فشارهای بالا
  • پایداری و دوام طولانی
  • افت فشار کم در مسیر سیالات
  • آب بندی مناسب
  • قابلیت کاربرد برای طیف وسیعی از سیالات و فرآیندهای صنعتی
  • دیسک با متریال استنلس استیل بدون فرسایش و خوردگی
  • قیمت مقرون به صرفه
  • ساختار دو طرفه
  • بهره وری انرژی

از معایب شیر کشویی استیل میتوان به سرعت العمل کم در قطع و وصل جریان ، عدم کنترل جریان (دیسک نیمه باز موجب فرسایش می شود) اشاره کرد.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت شیر کشویی استیل

شیر کشویی استیل یکی از انواع شیر کشویی با متریال استیل می باشد که برای قطع و وصل جریان سیالات خورنده و اسیدی در دماهای بالا بهترین انتخاب می باشد. قیمت شیرهای کشویی استیل علاوه بر شرایط بازار و نوع برند تحت تاثیر عوامل متعددی قرار می گیرد که برخی از این عوامل در زیر بیان شده است:

سایز و ظرفیت شیر:

سایز شیرهای کشویی بر اساس ضریب جریان Cv و با توجه به شرایط پروژه انتخاب می شود. طبیعتا شیرهای کشویی استیل با ظرفیت و سایز بزرگتر از قیمت بالاتری برخوردار هستند.

ضریب Cv :  یک گالن آمریکایی در دقیقه در دمای 60 درجه فارنهایت (شرایط استانداردی ISA) از شیر کنترل عبور نماید، یک پوند بر اینچ مربع در دو سر ولو اختلاف فشار ایجاد نماید

 دما و فشار فرآیندی:

یکی از مهمترین پارامترها در انتخاب شیرهای کشویی استیل دما و فشار فرآیندی می باشد. شیرهای کشویی با متریال 316 که در دماهای بالاتری قابلیت عملکرد دارند از لحاظ قیمت گرانتر می باشند.

متریال و کیفیت مواد اولیه:

انتخاب متریال (Wetted parts) شیرهای کشویی با توجه به نوع سیال، دما و فشار فرایندی می باشد. متریال و کیفیت مواد اولیه نقش بسیار مهمی بر قیمت شیرهای کشویی دارد. به عنوان مثال شیرهای کشویی استیل 316 قیمت بیشتری نسبت به استیل 304 دارند.

نوع و سایز اتصالات:

شیرهای کشویی استیل با انواع اتصالات فلنجی ، دنده ای و جوشی ارائه می شوند. در نظر داشته باشید که اتصال فلنجی از قیمت بالاتری نسبت به سایر اتصالات برخوردار است.

 اکچویتور شیر:

نوع اکچویتور شیر کشویی از دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت آن می باشد. شیرهای کشویی با انواع اکچویتور دستی (فلکه ای) یا اتوماتیک (پنوماتیکی یا الکتریکی) موجود می باشند. در مواردی که نیاز به کنترل اتوماتیک شیر کشویی استیل است باید از عملگرهای پنوماتیکی یا برقی استفاده کنید.

برند و شرکت سازنده:

شیرهای کشویی استیل در برندهای متنوعی مانند KITZ، Orion Valves ،PK valve ،TOYO VALVE، Shipham و … در بازار موجود هستند. معمولا شیرهای کشویی با برندهای معتبرتر از قیمت بالا و البته کیفیت بهتری برخوردار می باشند.

خرید و فروش شیر کشویی استیل

شیر کشویی استیل با مقاومت بالا در شرایط مختلف از متریال متنوعی نظیر استیل 316 و 304 ساخته می شود. هنگامی که شیر کشویی برای سیلات اسیدی و خورنده استفاده شود باید شیر با متریال استنلس استیل 316 (فولاد ضد زنگ) به دلیل کربن کمتر و سختی بیشتر انتخاب شود.

در واقع استیل 316 به دلیل داشتن عنصر مولیبدن مقاومت بالاتری در برابر خوردگی نسبت به استیل 304 دارد. اما توجه داشته باشید که استیل 304 از نظر قیمت ارزانتر می باشد.

تجهیز صنعت یکی از برترین تامین کنندگان انواع تجهیزات صنایع نفت ،گاز و پتروشیمی واردات و انواع شیر کشویی استیل و انواع ابزار دقیق (فلومتر و شیر کشویی و…) از برند های معتبر بازار و روز دنیا (روزمونت – فیشر – اندرس هاورز و..) با قیمت مناسب و بهترین کیفیت است.

شرکت تجهیز صنعت نمایندگی فروش انواع شیرآلات صنعتی با متریال مختلف و سایزهای متنوع از جمله شیر های کشویی فلنج دار  شیر کشویی استیل، شیرهای کشویی فاراب، شیرهای کشویی میراب، شیرکشویی فولادی، شیر کشویی چدنی،شیر کشویی استنلس استیل می باشد.

برای کسب اطلاعات فنی بیشتر و استعلام قیمت شیر کشویی استیل با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

 

مطالب مرتبط

گیج فشار ویکا

گیج ویکا

گیج ویکا گیج‌های فشار تجهیزاتی هستند که برای اندازه‌گیری و نمایش میزان فشار سیال استفاده …

جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) یا شماره موبایل 09374371848 تماس بگیرید
تماس فوری(مشاوره و خرید)