سیفتی ولو SAPAG

سیفتی ولو SAPAG یکی از شیرهای اطمینان بسیار پرکاربرد برای سرویس های بخار (کندانسور و توربین بخار) میباشد. برند ساپاج یا SAPAG یکی از زیر مجموعه های شرکت EMERSON امریکا میباشد. این شیرهای اطمینان تولید کشور فرانسه میباشند. در این مطلب به معرفی سیفتی ریلیف ولو SAPAG سری 1100 اشاره میکنیم و به معرفی مشخصات فنی و ویژگی های آن میپردازیم:

قیمت و خرید سیفتی ولو SAPAG

سیفتی ولو چیست؟

شیرهای اطمینان یا ایمنی وظیفه کاهش فشار خطوط لوله و مخازن را برعهده دارند. در صنایع امکان عمل نکردن و خراب شدن تجهیزات حفاظتی و کنترلی وجود دارد. به همین خاطر امکان بالا رفتن بیش از حد مجاز فشار نیز در خطوط لوله و مخازن وجود خواهد داشت. در صورت عدم کنترل این افزایش فشار، امکان بروز صدمات جبران ناپذیر و خطرات جانی و مالی وجود خواهد داشت.

برای جلوگیری از بروز چنین حوادثی، تجهیزاتی به نام شیرهای اطمینان یا SAFETY VALVE روی دستگاه های تحت فشار نصب میشود. وظیفه این شیرها، جلوگیری از بالارفتن بیش از حد مجاز فشار میباشد. در صورت بالا رفتن بیش از حد مجاز فشار، این شیرها بطور خودکار عمل میکنند و با خارج کردن مقداری از سیال محتوای مخزن یا خط لوله، فشار آن را تا حد مجاز پایین می آورند.

انواع سیفتی ولو

شیرهای اطمینان در 3 تقسیم بندی بر اساس فشار برگشتی یا Back Pressure تقسیم بندی میشوند که در ادامه به معرفی هریک میپردازیم:

1- شیر اطمینان معمولی (Conventional)

این شیر دارای عملکردی معمولی میباشد که هیچ مکانیزمی در آن برای مقابله با آسیب هایی نظیر چترینگ وجود ندارد. و متعاقبا بیشترین تاثیر را از فشار برگشتی می پذیرد. بر اساس کلاس بندی استاندارد ASME/ANSI، تخلیه این ولوها یا به اتمسفر و یا به قسمت یک خط دیگر تخلیه میباشد. در مواردی که فشار برگشتی کمتر از 5% نقطه تنظیم (set point) باشد می توان از شیر اطمینان نوع معمولی (Conventional Safety Valve) استفاده کرد.

2- شیر اطمینان بیلوز دار (Bellows type)

در این شیرها یک بیلوز به قسمت سیت و نازل، در بالای دیسک متصل می شود و عنوان یک راهنما برای حرکت اسپیندل عمل می کند. این بیلوز دور تا دور دیسک به طور یکنواخت نیرو وارد می کند و باعث ایجاد یک تعادل نیرویی در آن می شود و بر این اساس اثر فشار برگشتی را در بالای دیسک محدود می کند. در مواردی که فشار برگشتی بین 10% تا 35% فشار نقطه تنظیم باشد، باید از شیر اطمینان بیلوز دار استفاده شود.

3- شیر اطمینان پایلوت (Pilot Operated)

این شیر از خود فشار ورودی برای کنترل عملکرد باز و بست شدن سیت استفاده می کند. به صورتی که یک انشعاب از فشار ورودی به بالای سیت ایجاد میگردد و متناسب با فشار ورودی، نیرویی در بالای سیت نیز ایجاد می شود که به کنترل عملکرد سیت در زمان هایی که فشار برگشتی زیاد است کمک می کند.

این نوع شیرها دارای دو مدل پیستونی و دیافراگمی هستند که مدل های دیافراگمی برای کاربردهای فشار پایین استفاده می شود.  از این نوع شیرها زمانی استفاده می شود که فشار برگشتی (Back Pressure) بیشتر از 35% نقطه تنظیم فشار باشد.

مشخصات سیفتی ولو SAPAG

همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیک سیفتی ولو ساپاج یک شیر اطمینان اتمسفریک (خروجی به اتمسفر) میباشد. این شیر اطمینان دارای نشیمنگاه (seat) نرم یا به عبارتی از جنس غیر فلزی میباشد. سیفتی ولو SAPAG دارای ظرفیت شیر بسیار بالا در سایز های “10 تا “24 در صنایع و بیشتر برای کندانسور و توربین های بخار مورد استفاده میباشد.

ویژگی های سیفتی ولو SAPAG سری 1100

  • شیر اطمینان بخار ساپاگ سری 1100 برای محافظت در برابر فشار بیش از حد مجاز کندانسور هایی که مهمولآ با فشار کمتر از خلآ کار میکنند استفاده می شود.
  • این شیر ها به طور خاص طراحی شده اند تا افزایش فشار غیر مجاز  را که در کندانسور اتفاق می افتد را محدود کند.
  • این مقدار بر اساس الزامات تجهیزات تحت فشار مطابق دستورالعمل EC/23/97 برای اروپا 0.5bar است. این مقدار بر اساس موسسه مبدل حرارتی 10psig میباشد.(HEI)
  • اگرچه شیر های اطمینان SAPAG سری 1100 با سیت غیرفلزی برای کندانسور بخار و کاربردهای توربین در نظر گرفته شده اند، ولی میتوان از آنها برای سرویس های مختلف گاز و بخار که در آنها سیت غیر فلزی و ظرفیت عبوری زیاد برای شیر مدنظر باشد استفاده کرد.

خرید سیفتی ولو SAPAG

پارامترها و فاکتورهای مهمی در خرید سیفتی ولو SAPAG باید مدنظر قرار بگیرد. با توجه به سایز بالای این سیفتی ولو باید به ظرفیت عبوری شیر دقت کرد. همچنین متریال شیر از دیگر مواردی است که باید آن را نیز در طراحی و خرید سیفتی ولو SAPAG در نظر داشت.

سیت های فلزی باید درجه بالایی از صافی را در سطح خود داشته باشند و عملیات پرداخت (Finishing) روی آن باید به خوبی انجام شود. حرکت دیسک و استم و راهنمای آن (Stem Guide) نباید دارای هیچگونه اصطکاک اضافی که موجب اخلال در حرکت آن شود باشد.

زمانی که شرایط سیستم اجازه دهد متریال های ارتجاعی و غیر فلزی برای عملکرد بهتر در هنگام قطع استفاده می شود. باید توجه گردد که این متریال ها آسیب پذیر تر از سیت های فلزی هستند.

سایز شیر و انتخاب سایز درست برای تخلیه درست و دقیق مخزن یکی از موارد بسیار مهم در خرید شیر اطمینان ساپاچ میباشد. همانطور که در قسمت های پیشین توضیح دادیم سایزینگ مناسب شیرهای اطمینان از اهمیت بالایی برخوردار است. چراکه اولا شیر اطمینان باید قادر باشد اضافی را کاملا تخلیه کند، بنابراین اندازه ناحیه اوریفیس در هر یک از مدل های شیر اطمینان به اندازه کافی باید بزرگ باشد. ثانیا بیش از حد در نظر گرفتن مقدار سطح مقطع باعث ایجاد چترینگ (Chattering) و آسیب رسیدن به دیسک میشود.

قیمت سیفتی ولو SAPAG

قیمت سیفتی ولو SAPAG متآثر از موارد بسیاری مانند سایز شیر، متریال بدنه شیر و همچنین متریال قسمت های داخلی سیت و دیسک شیر میباشد. طبیعتآ شیر های با سایز های بزرگ تر به دلیل مسائل تولید و متریال های مورد استفاده در آنها دارایا قیمت بالاتری هستند. همچنین متریال های سخت کاری شده (satellite) دارای قیمت های بیشتری میباشند. 

مطالب مرتبط

گیج فشار ویکا

گیج ویکا

گیج ویکا گیج‌های فشار تجهیزاتی هستند که برای اندازه‌گیری و نمایش میزان فشار سیال استفاده …

جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) یا شماره موبایل 09374371848 تماس بگیرید
تماس فوری(مشاوره و خرید)