شیر پروانه ای چدنی

 

فروش و تامین تجهیزات صنایع نفت ،گاز و پتروشیمی، واردات و تامین انواع شیر پروانه ای چدنی، انواع ابزار دقیق (فلومتر و انواع شیر پروانه ای و…) از برند های معتبر بازار (روزمونت – فیشر – اندرس هاورز و..) با قیمت مناسب و ارسال سریع به سراسر کشور در فروشگاه ابزار دقیق تجهیز صنعت، جهت کسب مشاوره رایگان و استعلام قیمت انواع ابزار دقیق با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید.

شیر پروانه ای چدنی چیست؟

یکی از ساده‌ترین شیر هایی که کاربرد صنعتی آن در واحدهای نفت و پتروشیمی متداول است شیر پروانه‌ ای است. شیر پروانه‌ای چدنی (Cast Iron Butterfly Valve) یکی از انواع شیرآلات صنعتی است که دارای متریال بدنه از جنس چدن Cast Iron یا چدن داکتیل Ductile Iron میباشد.

شیر پروانه ای چدنی

 

 

 

شیر پروانه‌ ای چدنی یکی از شیرآلات صنعتی با قیمت ارزان برای کاربردهای معمول است. چدن دارای کیفیت ضربه گیری عالی است، به این معنی که وقتی ارتعاشات شدید خط لوله روی آن تاثیری ندارد و شیر آسیب نخواهد دید. اما از طرف دیگر شیرهای پروانه ای چدنی انعطاف پذیری کمی دارند.

شرکت میراب یکی از تولید کنندگان داخلی در زمینه انواع شیرآلات صنعتی و پایپینگی میباشد. شیرپروانه ای میراب در انواع سایز های مختلف و با انواع متریال های چدنی و فولادی (کربن استیل) در صنایع نفت و گاز، آب و فاضلاب و بسیاری صنایع مورد استفاده میباشد.

از مزایای شرکت تجهیز صنعت، میتوان به قیمت مناسب، موجودی کالا و ارسال سریع اشاره کرد.

شیر پروانه ای چدنی

قیمت شیر پروانه ای چدنی

یکی از پارامتر های تاثیرگذار روی قیمت شیرآلات صنعتی متریال مورد استفاده در آنها میباشد. شیر پروانه ای نیز از این قاعده مستثنی نمیباشد. متریال چدن یا cast iron یکی از متریال های بسیار رایج در شیر پروانه ای چدنی میباشد. قیمت شیر پروانه ای چدنی نسبت به شیر پروانه ای استیل یا فولادی (کربن استیل) دارای قیمت مناسب تری میباشد.

اما شایان ذکر است که قیمت شیر پروانه ای یکی از پارامترهایی میباشد که در هنگام خرید شیر پروانه ای چدنی باید مد نظر قرار گیرد. پارامترهای بسیار دیگری مانند تحمل دمایی و فشاری از موارد تاثیر گذار در قیمت شیر پروانه ای میباشند.

قیمت شیر پروانه ای چدنی

مشخصات فنی شیر پروانه ای چدنی

  • متریال بدنه: ، چدن GG25 و چدن GGG40
  • متریال دیسک: استیل، فولاد (کربن استیل)، چدن، آلومینیوم برنز
  • متریال لاستیک: EPDM – NBR – FKM
  • کاربرد: صنایع کشاورزی، صنایع آب و فاضلاب، تاسیسات موتور خانه
  • سیال: آب آشامیدنی، انواع روغن، آب خام، آب گرم
  • ماکزیمم رنج دمایی: تا 120 درجه سانتی گراد
  • ماکزیمم فشار کاری: 6 تا 16 بار
  • سایز (DN): 20 (“1) تا 300 (“12) میلیمتر

مشخصات فنی متریال شیر پروانه ای چدنی

دیسک یا مجرابند این شیر با چرخش 90 درجه ای مسیر عبور جریان را قطع یا وصل میکند. دیسک‌ در شیر های پروانه ای چدنی معمولآ از جنس چدن یا استیل میباشد. اما در مدل‌های پلیمری از پلیمر پلی‌پروپیلن PP، و UPVC نیز در مدل های خاص تر در صنایع استفاده میشود. شفت یا استم شیر پروانه ای از متریال استینلس‌ استیل است و در برابر زنگ‌ زدگی و خوردگی بسیار مقاوم می‌باشد.

مهمترین قسمت شیر پروانه‌ ای آستری یا لاینر میباشد که وظیفه آب‌ بندی و جلوگیری از نشتی سیال را بر عهده خواهد داشت. لاینرها بر مبنای نوع کاربری آنها در صنایع مختلف، از متریال های متفاوتی تولید می‌شوند. عموما در صنایع آبیاری و کشاورزی لاینرها از پلیمر EPDM تولید میوشند. اما در موارد صنعتی تر با دما ها و فشار های بالاتر متریال لاینرها یا  از جنس VITON می باشد که تحمل دمایی بالاتر و مقاومت در برابر خوردگی بیشتری از خود نشان می‌دهند.

شیرهای پروانه‌ای چدنی با سایزها و ابعاد متنوعی به بازار عرضه می‌شوند که رایج‌ترین آنها سایزهای 2 تا 10 اینچ می‌باشد. سایزهای بزرگتر این نوع از شیرها به جهت وجود نیرو و گشتاورهای بسیار بیشتر برای باز و بست شدن، به همراه اکچویتورهای پنوماتیکی یا گیربکسی در صنایع استفاده می‌شوند. در شیر پروانه ای با عملگرهای اتوماتیک (پنوماتیک یا الکتریکی) امکان کنترل و باز و بست کردن شیر از راه دور نیز وجود خواهد داشت.

شیرهای پروانه‌ای چدنی بیشتر در صنایعی مانند صنایع کشاورزی، تصفیه‌ خانه‌ها، صنایع آب و فاضلاب استفاده میشوند و بسیار پرکاربرد هستند. 

مشخصات فنی متریال های شیر پروانه ای چدنی

در ادامه به معرفی مشخصات فنی شیرها پروانه ای چدنی اشاره میکنیم:

کاربرد ها

شیر پروانه ای چدنی در بسیاری از صنایع و سرویس ها مورد استفاده میباشد. صنایع کشاورزی، آب و فاضلاب، صنایع تاسیسات و تهویه مطبوع، آب سرد و گرم خانگی، کندانسورها و بطور کلی اغلب در تاسیسات تجاری و صنعتی یافت می‌شوند. در ادامه به معرفی برخی از صنایعی که بیشترین مصرف شیر پروانه ای را دارند میپردازیم:

  •  ایستگاه نیروی حرارتی
  •  ایستگاه نیروی هیدرولیکی
  • در لوله کشی آب و فاضلاب

مزایا

  •  کم بودن وزن و اندازه (سبک وزن بودن)
  •  عدم لزوم به تکیه گاه اضافی
  •  سوار کردن فوری و افت فشار کم
  • استفاده از محرک (ساده و آسان)
  •  استفاده از شیر برای بستن و باز کردن و کنترل کردن سیال

معایب

یکی از معایب شیر پروانه ای این میباشد که تحت تاثیر تلاطم جریان است. به این معنی که به هنگام باز و بست شدن شیر در اثر ایجاد ضربه کلی قوچی به سیال، تلاطم در مسیر خط لوله ایجاد خواهد شد. همچنین شیر های پروانه ای مستعد ابتلا به کاویتاسیون هستند.

یکی دیگر از معایب شیر پروانه ای این است که قسمتی از دیسک همیشه در معرض جریان میباشد حتی وقتی در حالتی که کاملا باز است. بنابراین استفاده از شیر پروانه ای همیشه منجر به تغییر فشار می شود.

 

سوالات متداول شیر پروانه ای چدنی

شیر پروانه ای چدنی چیست؟

شیر پروانه‌ ای چدنی یکی از شیرآلات صنعتی با قیمت ارزان برای کاربردهای معمول است. چدن دارای کیفیت ضربه گیری عالی است، به این معنی که وقتی ارتعاشات شدید خط لوله روی آن تاثیری ندارد و شیر آسیب نخواهد دید. اما از طرف دیگر شیرهای پروانه ای چدنی انعطاف پذیری کمی دارند.

مزایای شیر پروانه ای چدنی چیست؟

از مزایای شیر پروانه ای چدنی می توان به کم بودن وزن، سوار کردن فوری،استفاده از محرک ، عدم لزوم به تکیه گاه اضافی، استفاده از شیر برای بستن و باز کردن اشاره کرد.

معایب شیر پروانه ای چدنی چیست؟

یکی از معایب شیر پروانه ای این میباشد که تحت تاثیر تلاطم جریان است. یکی دیگر از معایب شیر پروانه ای این است که قسمتی از دیسک همیشه در معرض جریان میباشد حتی وقتی در حالتی که کاملا باز است.

2 نظر

  1. سلام شیر پروانه ای موجود دارین؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) یا شماره موبایل 09374371848 تماس بگیرید
تماس فوری(مشاوره و خرید)