شیر پروانه ای

نمایش 1–12 از 13 نتیجه

شیر پروانه ای چیست؟

شیر پروانه ای یا باترفلای ولو (Butterfly Valve) یکی از انواع شیرآلات صنعتی میباشد که هم برای سرویس های کنترل و تنظیم جریان و هم برای قطع و وصل مسیر جریان سیالات در صنایع استفاده میشود. شیرپروانه ای نسبت به سایر شیرآلات صنعتی در سایز مشابه دارای وزن کمتر، سایز و ابعاد کوچکتر و قیمت های مناسب تری میباشد. 

همچنین عملکرد ساده این شیر و تعمیرات و نگهداری ارزان و نسبتآ ساده آن باعث شده که این شیر یکی از انواع بسیار پرمصرف، رایج و پرطرفدار در صنایع محسوب شود.

در این صفحه به معرفی اجزای داخلی و ساختار و عملکرد شیر پروانه ای و همچنین انواع اکچویتور (عملگر)، اتصالات، متریال بدنه و ویژگی های این نوع شیر خواهیم پرداخت.

انواع شیر پروانه ای

نحوه کار شیر پروانه ای

شیر پروانه ای یکی از انواع شیرآلات ربع گرد یا Quarter Turn میباشد که با چرخش 90 درجه ای دیسک باز و بسته شده و مسیر جریان سیال را قطع و وصل میکند. این شیر از یک بدنه دایره ای شکل که یک صفحه (دیسک) مدور در وسط آن قرار دارد و یک عملگر یا اکچویتور تشکیل شده است.

دیسک شیر حول یک محور توسط یک شفت (stem) به اکچویتور شیر متصل بوده و اکچویتور به این طریق با تامین نیروی لازم، گشتاور مورد نیاز برای باز و بسته شدن شیر را فراهم میکند.

همانطور که در شکل پایین ملاحظه میکنید با اعمال نیرو به عملگر، این نیرو به شافت Butterfly valve منتقل شده و باعث چرخش دیسک خواهد شد و نسبت به باز کردن یا بستن مسیر سیال پوزیشن خواهد گرفت. این نیرو میتواند از طریق نیروی انسانی و توسط یک عملگر دستی (اهرم یا فلکه) منتقل شود، یا حتی میتواند بصورت اتوماتیک به شیر اعمال شده و از نیروهای پنوماتیکی (بادی)، الکتریکی (موتوری) یا هیدرولیکی که هریک دارای ویژگی ها و مشخصات خاص خود میباشند اعمال شده و به دیسک شیر منتقل گردد.

عملکرد شیر پروانه ای

شير پروانه اي یا باترفلای ولو یکی از انواع شیرهای دو جهته یا Bi-Directional میباشد. به این معنی که سیال از هر دو جهت خط لوله امکان عبور از شیر را خواهد داشت. جهت حرکت سیال روی آن تاثیری ندارد و بر خلاف شیرهایی مانند گلوب ولو یا چک ولو که مسیر حرکت سیال روی آن با یک فلش مشخص میشوند، محدودیت خاصی برای جهت نصب در آن وجود نخواهد داشت.

قیمت شیر پروانه ای

عوامل بسیاری در تعیین قیمت یک شیر صنعتی تاثیر گذار میباشند و شیر پروانه ای نیز از این موضوع مستثنی نیست. در ادامه به مهمترین مواردی که در قیمت این تجهیز تاثیرگذار میباشند اشاره میکنیم:

1- سایز: شاید اصلی ترین عامل تعیین کننده قیمت یک شیر سایز آن باشد. طبیعتآ هرچه سایز شیر بالاتر برود قیمت آن شیر نیز به دلیل پیچیدگی ساخت و تولید و همچنین مقدار متریال مصرفی بیشتر در تولید آن بیشتر خواهد بود.

2- متریال: جنس مورد استفاده در شیر از دیگر مواردی است که در قیمت آن تاثیر گذار میباشد. طبیعتآ شیر های پروانه ای با بدنه استیل 304 یا 316 دارای قیمت بیشتری نسبت به شیر ای فولادی دارند. همچنین شیر پروانه ای با متریال چدنی نیز دارای قیمت کمتری نسبت به شیرهای فولادی و استیل میباشد.

3- نوع عملگر: اکچویتور در این شیر از دیگر موارد تاثیرگذار روی قیمت شیر میباشد. شیر پروانه ای اهرمی یا گیربکسی دارای قیمت های کمتری نسبت به شیر پروانه ای پنوماتیکی یا شیر پروانه ای برقی میباشند. در واقع اکچویتور های پنوماتیکی یا برقی دارای قیمت های بیشتری نسبت به انواع عملگرهای دستی اهرمی یا فلکه گیربکسی هستند.

4- کشور تولید کننده: از دیگر مواردی که همواره در قیمت تمام شده یک تجهیز صنعتی مانند شیر پروانه ای تاثیرگذار میباشد کشور تولید کننده و برند یک شیر میباشد. طبیعتآ شیرهای پروانه ای با برند های اروپایی یا آمریکایی مانند FISHER، EBRO، KITZ و سایر برندهای مطرح دارای قیمت های بالاتری نسبت به شیرهای چینی یا تولید داخل میباشند.

همچنین نوسانات نرخ دلار نیز در تعیین قیمت یک شیرپروانه ای بی تاثیر نمیباشد. طبیعتآ بسیاری از قطعات یک شیر از جمله اکچویتور وارداتی میباشند و نوسانات قیمت ارز در قیمت آنها تاثیر خواهد گذاشت.

نکات مهم در خرید شیر پروانه ای

موارد و فاکتورهای زیادی در طراحی، انتخاب و در نهایت خرید یک باترفلای ولو دخیل هستند که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره خواهیم کرد.

1- متریال اجزای شیر (بدنه، دیسک و لاینر)

همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیم انتخاب متریال مناسب فرآیند و سیال فرآیندی در شیر پروانه ای یکی از مهمترین مواردی است که برای جلوگیری از آسیب دیدن آنها باید در نظر گرفته شود. متریال دیسک، سیت و لاینر باید به گونه ای انتخاب شود که مقاومت بالایی در برابر دمای بالای سیال و همچنین خوردگی و سائیدگی سیال دارا باشند.

2- نوع اکچویتور

انتخاب اکچویتور یا عملگر با توجه به فرآیندی یکی دیگر از مورادی است که در هنگام خرید این شیر باید آن را در نظر گرفت. اکچویتور های دستی همواره توسط اپراتور باز و بسته میشوند و کنترل آنها بصورت اتوماتیک میسر نمیباشد. اما عملگرهای پنوماتیکی یا الکتریکی امکان اتوماسیون کردن شیر و کنترل آن بصورت اتوماتیک را فراهم میکنند. هر یک از این عملگرها با توجه به شرایط فرآیندی و شرایط محیطی طراحی و انتخاب میشوند.

3- سایز و نوع اتصال

انتخاب سایز و نوع اتصال مناسب این شیر از دیگر مواردی است که در هنگام خرید شیرپروانه ای باید مد نظر قرار داد. اتصال فلنجی بهترین و مطمئن ترین نوع اتصال در شیرپروانه ای میباشد و نسبت به شیرهای ویفر تایپ و لاگ تایپ دارای قیمت بالاتر و وزن بیشتری میباشد.

4- برند و کشور سازنده

برند و کشور تولید کننده یک شیر صنعتی از دیگر مواردی است که در کیفیت و عملکرد یک شیر تاثیرگذار میباشد. قطعآ باترفلای ولو از برند های مطرح و معتبر اروپایی و یا امریکایی نظیر FISHER، EBRO Armaturen قابلیت اعتماد و اطمینان بیشتری نسبت به برندهای متفرقه یا شیرهای چینی موجود در بازار خواهند داشت.

تجهیز صنعت تامین کننده و وارد کننده تجهیزات ابزار دقیق و انواع شیرآلات صنعتی و پایپینگ. برای استعلام قیمت و مشاوره فنی با کارشناسان (واحد) فروش ما تماس بگیرید.

انواع شیر پروانه ای

شیر پروانه ای در انواع مختلفی از بدنه (اتصال شیر به خط) در صنایع مورد استفاده قرار میگیرد که هریک با توجه به شرایط و کلاس فشاری خط لوله، جنس لوله و ضخامت آن، شرایط نصب و راه اندازی Butterfly valve و … باید انتخاب شوند.

شیر پروانه ای اهرمی

این نوع از عملگرها توسط یک اهرم کنترل میشوند و معمولا تا سایز 8 اینچ تولید میشوند. چراکه برای سایز های بالاتر از 8 اینچ استفاده از نیروی دست برای چرخاندن شیر کافی نبوده و عملآ غیر ممکن خواهد بود.

مکانیزم عملکرد در این نوع از عملگرها به این صورت میباشد که با فشار دادن اهرم و چرخاندن آن، میتوان زاویه دیسک شیر را طبق زاویه دلخواه تغییر داد و مسیر جریان سیال را کنترل کرد. این نوع از عملگرها در بازار به عنوان عملگرهای اهرمی یا کلاچ دار نیز معروف هستند.

شیر پروانه ای اهرم دار

شیر پروانه ای گیربکسی

شیرپروانه ای با اکچویتور گیربکسی برای سایز های بالاتر از “8 مورد استفاده قرار میگیرد. مکانیزم عملکرد در آن به گونه ای میباشد که در آن شفت شیر پروانه ای که دیسک حول آن میچرخد، توسط یک سری چرخدنده به یک فلکه کوپل شده است.

هنگامیکه اپراتور فلکه را میچرخاند، نیروی این چرخش توسط چرخ دنده ها (گیربکس) به شافت این محصول انتقال یافته و باعث چرخش دیسک خواهد شد. از آنجا که استفاده از گیربکس باعث افزایش گشتاور نیرو میشود. استفاده از شیر پروانه ای گیربکس دار در جایی که نیروی اهرم قادر به باز و بست کردن شیر نباشد مورد استفاده قرار میگیرد.

شیر پروانه ای گیربکسی

شیر پروانه ای پنوماتیک

شیر پروانه ای پنوماتیک یکی از پرمصرف ترین و پرکاربرد ترین انواع عملگرها در شیرآلات میباشد. استفاده از این نوع عملگر دارای سرعت اکشن بسیار بالایی بوده و شیر به سرعت پوزیشن باز یا بسته خواهد گرفت. همچنین در جاهایی که محدودیتی بابت تامین هوای فشرده وجود نداشته باشد، این نوع اکچویتور بهترین انتخاب خواهد بود.

مکانیزم عملکرد در این نوع از عملگرها استفاده از نیروی هوای فشرده برای باز و بسته کردن شیر میباشد. عملگرهای پنوماتیکی در شیرپروانه ای پنوماتیکی از نوع عملگرهای پنوماتیکی چرخشی (rack and pinion) میباشند.

این نوع عملگرها دارای یک سری چرخدنده و شفت هستند که نیروی هوا در یک مخزن کوچک باعث حرکت چرخ دنده ها خواهد شد. این حرکت به شفتی که به عملگر کوپل شده است منتقل میشود. این شافت نیز با چرخش باعث حرکت و تغییر زاویه دیسک در شیر خواهد شد.

شیر پروانه ای پنوماتیکی

برای بهینه کردن عملکرد شیر پروانه ای پنوماتیکی و مکانیزه کردن حرکت شیر، استفاده از یک شیر برقی یا سولنوئید ولو و یک سوئیچ باکس نیز همانند شکل فوق در این شیر توصیه میشود.

شیر پروانه ای برقی

شیر پروانه ای موتوری یا الکتریکی (Motorized Operated Valve) با استفاده از یک موتور الکتریکی به دیسک در شیر کوپل می شوند و نیروی لازم جهت چرخش دیسک را تامین میکنند. این عملگرها با دریافت برق 24 ولت dc یا 240 ولت در موتور الکتریکی، شافت شیر را که به آن کوپل شده اند میچرخانند و به این ترتیب دیسک چرخیده و شیر باز و بسته میشود.

شیر پروانه ای موتوری

عملگرهای موتوری بسیار دقیق تر از اکچویتورهای پنوماتیکی هستند و از قیمت بالاتری نیز برخوردار هستند. اما در جایی که امکان استفاده از عملگرهای نیوماتیکی وجود نداشته باشد بهترین گزینه میباشند.

باید خاطر نشان کرد که استفاده از عملگر برقی زمان بیشتری برای باز و بست شدن شیر نسبت به عملگر پنوماتیکی احتیاج خواهد داشت. و در جایی که زمان باز و بسته شدن شیر از اهمیت بالایی برخوردار باشد و شیر باید سریع اکشن بگیرد. فقط استفاده از عملگرهای پنوماتیکی پیشنهاد میگردد.

شیر پروانه ای فلنج دار 

این نوع شیرپروانه ای (Flanged type) دارای دو فلنج برای نصب میباشد که با بیشترین نقاط اتصال روی خط نصب می شوند و قرار میگیرند. به همین جهت دارای بهترین مهار و مقاومت در برابر لرزش و ارتعاشات خط لوله میباشد.

شیرپروانه ای فلنجی معمولا در سایز های بالای 8 اینچ تولید می شوند و معمولا به دلیل سایز های بزرگ با عملگرهای گیربکسی تولید میشوند.

شیر پروانه ای فلنجی

شیر پروانه ای ویفری

شیر پروانه ای با اتصال بین فلنجی یا ویفری (Wafer type) یکی از مدل های این محصول میباشد که بین دو فلنج در خط لوله نصب و مهار میشود و در سایز های کمتر از 12 اینچ تولید میگردد.

شیرپروانه ای ویفری با 4 نقطه اتصال داخل خط نصب میگردد. به همین جهت برای فشارهای بالا نوع ویفری مورد استفاده قرار نمیگیرد.

شیر پروانه ای ویفری

شیر پروانه ای لاگ تایپ

نوع دیگری از اتصالات در Butterfly valve نوع لاگ تایپ (Lug type) بوده که دارای 4 تا 20 سوراخ برای اتصال بین دو فلنج در خط لوله میباشد. نوع لاگ دار شیرپروانه ای به دلیل دارا بودن نقاط اتصال بیشتر نسبت به نوع ویفری در فشار های بالاتر مورد استفاده قرار میگیرد.

شیر پروانه ای لاگ تایپ یا ویفری

شیر پروانه ای تفلونی (PTFE)

در مواردی که خورندگی سیال بالا باشد و امکان استفاده از الاستومرهای معمولی وجود نداشته باشد، از PTFE با نام تجاری تفلون که به رنگ سفید میباشد استفاده میشود.

شیر پروانه ای پلیمری

 مهمترین ویژگی های سیت های تفلونی PTFE، مقاومت بالای آنها نسبت به خوردگی و سائیدگی، مقاومت در برابر اصطکاک و همچنین مقاوم نسبت به دماهای بالا (بیش از 200 درجه سانتی گراد) میباشد. این خواص باعث برتری این متریال و انتخاب آن در بسیاری از شیرآلات صنعتی میباشد.

 

شیرآلات صنعتی با توجه به شرایط فرآیند و نوع سیال در متریال ها و سایز های گوناگونی طراحی و تولید میشوند که این محصول نیز از این قاعده مستثنی نیست. شیر پروانه ای در انواع بدنه چدنی، انواع آلیاژی ها فولادی و شیر پروانه ای استنلس استیل و حتی انواع مواد پلیمری و شیمیایی تولید میشوند.

شیر پروانه ای چدنی

باترفلای ولو با انواع بدنه چدنی شامل چدن داکتیل (Ductile iron) و چدن خاکستری (Grey iron) در این بین از بیشترین کاربرد برخوردار هستند. بدنه چدن نسبت به بدنه فولاد دارای وزن کمتری میباشد و برای سیالاتی که دما و فشار بالایی نداشته و همچنین خورندگی ندارند بسیار مناسب میباشد. شیرپروانه ای چدنی بیشتر در صنایع آب و فاضلاب مورد استفاده قرار میگیرد.

شیر پروانه ای چدنی

شیر پروانه ای فولادی

شیر پروانه ای با انواع آلیاژ های فولاد ریخته گری یا فورج (کربن استیل) در صنایع پالایشگاه و نفت و گاز بیشترین کاربرد را خواهد داشت. فولاد پر مصرف ترین آلیاژ مورد استفاده در صنایع میباشد. متریال فولاد در انواع مختلف کربن استیل WCB، LCB، WCC و سایر متریال ها با قابلیت تحمل دمایی تا 900 درجه سانتیگراد را دارا میباشد.

شیر پروانه ای فولادی

شیر پروانه ای استیل

باترفلای ولو استیل که با آلیاژهای استیل 316 یا 316L، تولید میشود در صنایع دارویی و غذایی بسیار پرمصرف و پراستفاده میباشد. انتخاب بدنه استیل در این نوع شیر به دلیل حساسیت های بهداشتی و میکروبی میباشد. که انواع آلیاژهای استیل بهترین متریال سازگار با این چنین شرایطی خواهد بود.

شیرپروانه ای صنایع غذایی با بدنه استنلس استیل

مزایای شیر پروانه ای

شیر پروانه ای دارای مزایای بسیاری میباشد که باعث شده این شیر یکی از شیرآلات محبوب در صنایع محسوب شود.

1- سرعت عمل : یکی از مهمترین ویژگی ها و شاید بارز ترین مزیت این شیر  سرعت عمل این شیر میباشد. شیرپروانه ای به واسطه عملکرد ربع گرد و سریع مناسب سرویس های قطع و وصل (ON/OFF) میباشد. همچنین این شیر همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیم با نصب اکچویتور های اتوماتیک و پوزیشنر در سرویس های کنترلی و تنظیمی نیز بسیار کاربرد خواهد داشت.

2- سایز مناسب : از دیگر مزایای شیرهای پروانه ای سایز و ابعاد کوچک و همچنین وزن سبک این شیرها نسبت به شیرآلات دیگر در سایز های مشابه میباشد. به عنوان مثال یک شیر پروانه ای سایز “4 از نظر فضایی که برای نصب اشغال کرده و وزنی که دارد بسیار سبک تر و جمع و جور تر از یک شیر کشویی یا یک شیر گلوب میباشد.

3- تعمیر نگهداری آسان : از مزیت های دیگر این شیر تعمیرات و نگهداری ساده و ارزان میباشد. این شیر به دلیل سهولت دسترسی به تمام قطعات داخلی و خارجی آن دارای تعمیرات نگهداری ساده ای میباشد که باعث شده است نسبت به سایر شیرها بیشتر در صنایع مورد استفاده قرار بگیرد.

کاربرد شیر پروانه ای

شیر پروانه ای طبق استاندارد API609 در صنایع نفت و گاز طراحی و تولید میشود اما کاربرد آن تنها به این صنایع محدود نمیشود و در بیشتر صنایع مانند صنایع شیمیایی، صنایع نیروگاهی، صنایع غذایی و دارویی و بخصوص صنایع آب و فاضلاب، سد سازی و تصفیه آب بسیار پرمصرف و کاربردی میباشد.

برند های شیر پروانه ای

تولیدکنندگان بسیاری در دنیا انواع باترفلای ولو را با متریال ها و عملگرهای مختلف تولید میکنند. در ادامه به تعدادی از آنها اشاره میکنیم:

بنر تولیدکنندگان

  • ابرو آرماتورن EBRO ARMATUREN
  • فیشر FISHER
  • کیستون KEYSTONE
  • اینسترومیت INSTRUMATE
  • میراب MIRAB
  • کیتز KITZ
  • ورسک VERESK ETTESAL
  • وگ ایران VOGIRAN
  • ویسپار VISPAR

اجزاء داخلی شیر پروانه ای

شیر پروانه ای دارای یک بدنه (Body)، دیسک (Disk)، آستری یا آب بند (Liner) و نشیمنگاه (Seat)، یک میله محور (Stem) که دیسک شیر حول محور آن آزادانه میچرخد، و یک عملگر (Actuator) که توسط شفت به دیسک متصل میباشد تشکیل شده است.

هریک از اجزای داخلی شیر پروانه ای دارای مدل های گوناگون و انواع مختلفی میباشند. بدنه، دیسک، لاینر و حتی عملگر در شیرهای پروانه ای میتوانند از متریال و جنس های مختلفی تولید شوند. این متریال ها با توجه به صنعت مورد استفاده، شرایط دمایی و فشاری فرآیند، کلاس نشتی و از همه مهمتر نوع سیال و سرویس باید انتخاب شوند. چرا که انتخاب متریال نامناسب در هر یک از موارد فوق باعث از بین رفتن شیر و صدمه های جبران ناپذیری میگردد.

اجزای داخلی شیر پروانه ای

در ادامه در خصوص هریک از اجزای داخلی شیرپروانه ای مواردی را مطرح خواهیم کرد.

بدنه (Body)

بدنه مهمترین قسمت شیر میباشد که دیسک داخل آن حرکت کرده و آب بندی را در شیر ایجاد میکند. این بدنه در جنس ها و متریال های مختلف مطابق با شرایط فرآیندی و شرایط خط لوله، و همچنین در انواع سایز ها و اتصالات فلنجی و لاگ و ویفری تولید میشود.

عملگر (Actuator)

همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیم، باترفلای ولو را میتوان با انواع مختلفی از عملگرهای دستی شامل اهرمی یا فلکه گیربکسی و اکچویتور های اتوماتیک پنوماتیکی یا برقی کنترل نمود.

دیسک (Disk)

انتخاب دیسک مناسب در شیر از مهمترین پارامترها و فاکتورها در خرید آن محسوب میشوند. به همین دلیل انتخاب دیسک و لاینر نامناسب علاوه بر مشکلات نشتی، باعث خوردگی و آسیب دیدگی در شیر خواهد شد و آسیب ها و خسارات جبران ناپذیری را در شیر باعث میگردد.

دیسک در شیر پروانه ای همواره متناسب با شرایط فرآیندی و نوع سیال انتخاب میشود. دیسک و لاینر در این محصول بیشترین تماس با سیال را دارند به همین جهت متریال دیسک باید به گونه ای باشد که اگر سیال خواص خوردگی یا ساییدگی دارد موجب آسیب دیدن دیسک نشود.

برای دیسک در  شیرهای پروانه ای معمولآ از متریال های SS316، متریال های مقاوم به سائیدگی مانند هستلوی C-276 و متریال های مقاوم به خوردگی مانند انواع  آلیاژ های کروم-نیکل مانند مونل یا اینکونل استفاده میشود.

برای سیالات اسیدی و سیالاتی که خاصیت خورندگی بسیار زیادی دارند معمولا از دیسک های پلیمری و ضد اسیدی استفاده میشود.

نشیمنگاه (Seat)

شیر پروانه ای در قسمت آب بندی در دو مدل سیت فلزی یا Metal seat و سیت غیر فلزی (نرم) یا Soft seat در صنایع مورد استفاده قرار میگیرد.

این قسمت از شیر طوری طراحی شده است که نسبت به فشار های مکانیکی، دمای بالای سیال، اصطکاک، خوردگی و بسیاری موارد دیگر فرآیندی مقاوم باشد و مسیر را به بهترین شکل ممکن آب بندی کند.

سیت شیر یکی از مهمترین قسمت های شیر به جهت آب‌بندی و محافظت در برابر خوردگی و سایش بوده و به عنوان آ‌ب‌‌بند و عایق، از ورود و نشت سیال جلوگیری می‌کند. با توجه به جنس، دما و فشار میزان نفوذ پذیری و خواص خورندگی و سایش سیال جنس این سیت ها متفاوت خواهد بود.

انواع سیت یا نشیمنگاه ها در شیرهای پروانه ای

شیر پروانه ای در مصارف متداول معمولآ دارای سیت های غیر فلزی از متریال های تفلون PTFE، انواع پلیمرها مانند EPDM، لاستیک Hard Rubber، نیتریل NBR و دیگر متریال ها میباشد. این نوع سیت معمولآ به جهت اینکه آب بندی بسیار خوب و قابل قبولی ارائه میدهد دارای کلاس های نشتی بسیار بالایی میباشد. (کلاس نشتی IV)

آستری یا آب بند (Liner)

توجه به نوع لاینر یا آستری یکی از مهمترین مواردی میباشد که مستقیمآ روی کلاس نشتی شیر تاثیر گذار خواهد بود. با توجه به اینکه بیشترین درصد از خرابی های شیرپروانه ای مربوط به آستری (در قسمت Seat) آن می باشد،  انتخاب متریال مناسب در این قسمت از اهمیت بالایی برخوردار میباشد.

انتخاب متریال نامناسب برای آستری یا لاینر در این شیر ای باعث خواهد شد این قسمت دچار آسیب دیدگی یا خوردگی شده و به مرور زمان وظیفه اصلی خود که آب بندی شیر میباشد را به درستی انجام ندهد. به همین جهت آستری در شیرپروانه ای باید متناسب با خواص سیال از نظر خوردگی و سائیدگی بوده و همچنین قابلیت تحمل دماهای بالا در سیالات را داشته باشد.

علاوه بر لاینر تفلونی که بالا به تفصیل در مورد آن توضیح دادیم از سیت های پلیمری با متریال های EPDM و NBR نیز در شیرهای پروانه ای استفاده میشود که در ادامه به توضیح آنها میپردازیم:

سیت EPDM 

یک آستری رایج‌ و پرمصرف‌ در شیر‌های پروانه‌ ای میباشد که عموماً به مشکی رنگ می‌باشد و در برابر اسیدها و بازهای ضعیف، آب شور، سایش و پارگی دارای مقاومت بالایی میباشد؛ اما در برابر سیالاتی همچون روغن‌های معدنی و سیالات نفتی، هیدروکربن‌ها، الکل‌ها، اسیدها و بازهای قوی و هوای فشرده نباید مقاوم نمیباشد و نباید مورد استفاده قرار بگیرد.

سیت NBR

الاستومر نیتریل که نام دیگر آن NBR یا همان BUNA-N می باشد. این نوع سیت معمولآ به رنگ مشکی یا سفید است و از مقاومت خوبی در برابر خوردگی و سائیدگی برخوردار میباشد. نیتریل NBR قابلیت تحمل دمایی تا 80 درجه سانتی‌گراد را دارد.

جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) یا شماره موبایل 09374371848 تماس بگیرید
تماس فوری(مشاوره و خرید)