کابل های کنترل و ابزار دقیق

کابل ابزار دقیق از پیچش چندین رشته سیم و کابل به هم تولید شده و به دلیل ساختار منحصر به‌ فردی که دارد تداخل الکترو مغناطیسی از منابع خارجی و تأثیر پذیری بین رشته‌های مجاور در آن صفر است. بنابراین این نوع کابل را می توان در پردازش داده‌ها و سیستم‌های کنترلی که کابل‌های آن‌ باید در برابر نویز و تداخلات مقاوم باشند، استفاده نمود.
بدین ترتیب از این کابل برای انتقال سیگنال‌ها در سطح پایین، جابه‌جایی جریان‌های پایین، انتقال سیگنال‌های تولید شده توسط مبدل‌ها به پنل‌ها و کنترل‌ کننده‌ها و همچنین تغییر یا پیاده‌ سازی دستورالعمل‌های دستگاه‌ها بهره می‌برند.

کابل ابزار دقیق با استفاده از پیچش چندین رشته سیم و کابل تولید می شود. این نوع کابل به دلیل ساختار منحصر به فرد خود، تداخل الکترومغناطیسی از منابع خارجی و تأثیر پذیری بین رشته‌های مجاور را به صفر می رساند. به همین دلیل، این کابل می تواند در پردازش داده ها و سیستم های کنترلی که نیازمند کابل های مقاوم در برابر نویز و تداخلات هستند، استفاده شود.

با استفاده از این کابل، می توان سیگنال ها را در سطح پایین منتقل کرده، جریان های کم را جابه جا کرده، سیگنال های تولید شده توسط مبدل ها را به پنل ها و کنترل کننده ها منتقل کرده و همچنین دستورالعمل های دستگاه ها را تغییر یا پیاده سازی کرد.

انواع کابل ابزار دقیق

کابل ابزار دقیق عایق XLPE:

این نوع کابل از عایق XLPE (متیلن پلی اتیلن متقاطع) استفاده می‌کند که خواص برقی و مقاومت حرارتی بالایی دارد. این کابل‌ها معمولاً در برابر رطوبت، روغن، حلال‌ها و شرایط سخت محیطی مقاومت بالایی دارند.

کابل ابزار دقیق عایق PVC:

این نوع کابل از عایق PVC (پلی وینیل کلرید) استفاده می‌کند که از لحاظ هزینه اقتصادی‌تر است. این کابل‌ها در برابر رطوبت و حلال‌های معمول مقاومت قابل قبولی دارند.

کابل ابزار دقیق زره دار یا کابل ابزار دقیق آرمور دار:

کابل‌های ابزار دقیق زره دار معمولاً با هادی مسی تولید می‌شوند و دارای عایقی از جنس پلی اتیلن کراس هستند. این کابل‌ها با استفاده از روکش PVC (پلی وینیل کلرید) در اندازه‌های مختلف برای کاربردهای متنوع تولید می‌شوند. ساختار این کابل‌ها پیچیده‌تر از کابل‌های قدیمی‌تر است و روکش PVC به عنوان لایه‌ی حفاظتی استفاده می‌شود.

کابل ابزار دقیق ضد آتش:

در مکان‌هایی مانند آزمایشگاه‌ها و کارخانه‌ها، کابل‌های ابزار دقیق استفاده می‌شوند و ایمنی یکی از نکات حائز اهمیت در اینجاست. به همین دلیل، برخی تولیدکنندگان کابل‌های ابزار دقیق را به صورت ضد آتش تولید می‌کنند. کابل‌های ابزار دقیق ضد آتش، با رعایت استانداردهای BS5308 و PAS5308 ساخته می‌شوند و تا حداکثر 3 ساعت در برابر آتش و اشعه UV مقاومت دارند. هادی این نوع کابل‌ها از جنس مس آنیل شده ساخته می‌شوند و برای عایق‌بندی از نوار میکا و یک لایه XPLE استفاده می‌کنند.

کابل ابزار دقیق سربدار:

کابل‌های ابزار دقیق زره دار دارای پوششی از سرب هستند که آنها را در برابر مواد خورنده مانند روغن، حلال‌ها و مواد شیمیایی مقاوم می‌کند. این کابل‌ها عمدتاً در برخی از محیط‌های صنعتی خاص استفاده می‌شوند.


کابل ابزار دقیق شیلددار:

کابل‌های ابزار دقیق زره دار دارای لایه‌ای از شیلد هستند که به عنوان محافظ الکترومغناطیسی عمل می‌کند. این شیلد می‌تواند به صورت فویل یا توری باشد و برای کاهش تداخلات الکترومغناطیسی و حفاظت کابل در برابر نویزهای خارجی استفاده می‌شود.

ساختار کابل ابزار دقیق

در ساختار کابل‌های ابزار دقیق، از سیم‌های مسی تک رشته، افشان و زوج به هم تابیده به عنوان هادی استفاده می‌شود و برای جلوگیری از ورود نویز، از لایه‌های بافت یا فویل آلومینیوم یا نوار مسی استفاده می‌شود. همچنین، برای حفاظت مکانیکی کابل از آرمور استفاده می‌شود. در ساختار کابل ابزار دقیق، نوار آلومینیومی، سیم تخلیه و نوار پلی به عنوان اسکرین کلی شناخته می‌شوند. ساختار کابل ابزار دقیق متناسب با نحوه و محل استفاده، ممکن است متفاوت باشد.


مشخصات فنی کابل‌های ابزار دقیق

در مقایسه‌ای جامع بین مشخصات فنی کابل‌های ابزار دقیق و کابل‌های فشار قوی، مشاهده می‌شود که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کابل‌های ابزار دقیق، سطح ولتاژ انتقالی پایین در آنها است. همچنین، تعداد بیشتر رشته‌ها و سایز کوچکتر آنها نیز از تفاوت ویژه‌ای در این دو نوع کابل است که باعث انتقال بدون نویز سیگنال‌ها، افزایش طول عمر کابل و بالا بودن بازدهی در آنها می‌شود.

یکی دیگر از مشخصات این کابل‌ها، استفاده از سیم‌های مسی تک رشته، افشان و زوج در تولید آنها است. اگرچه کابل‌های ابزار دقیق بسته به نوع، محل و نحوه استفاده دارای مشخصات فنی متفاوتی هستند، اما در حالت کلی، ساختار فیزیکی کابل‌ها شامل رشته‌هایی است که عایق PVC یا PE آنها را فرا گرفته و سپس لایه‌های فویل یا بافت یا نوار مسی در اطراف آنها قرار می‌گیرد. به همین دلیل، این کابل‌ها به عنوان غیر قابل نفوذ محسوب می‌شوند.
بنابراین، این نوع کابل‌ها قابل استفاده در شرایطی مانند دفن در خاک یا استفاده در فضای آزاد و در شرایط جوی سخت می‌باشند.

استاندارد تولید کابل ابزار دقیق

کابل‌های ابزار دقیق براساس استانداردهای مختلفی مانند IEC 60092، BS 5308 و BS EN 50288 طراحی و تولید می‌شوند. در مقایسه کلی بین این استانداردها می‌توان گفت که ساختار EN (مطابق با استاندارد EN 50288-7) بسیار نزدیک به ساختار BS (مطابق با استاندارد BS 5308) است، اما امکانات ساختاری بیشتری را ارائه می‌دهد.

کاربرد کابل ابزار دقیق

کابل‌های ابزار دقیق برای انتقال سیگنال‌ها در بخش کنترلی و اندازه‌گیری فرآیندها، از جمله اتاق‌های کنترل واحدهای صنعتی و همچنین در هر جایی که اتوماسیون فرآیند اجرا می‌شود، استفاده می‌شوند. علاوه بر این، کابل‌های ابزار دقیق در بسیاری از کاربردهای دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال:

  • نیروگاه‌ها
  • پالایشگاه‌ها
  • معادن
  • پست برق
  • اتاق‌های کنترل
  • مانیتورینگ
  • کارخانه‌ها
  • کارگاه‌های تصفیه آب

کابل‌های ابزار دقیق در این کاربردهای مختلف با توجه به نیازهای خاص هر بخش، شرایط جوی و محیطی، و حساسیت دستگاه‌ها طراحی و استفاده می‌شوند.

خرید و فروش کابل ابزار دقیق

کابل ابزار دقیق، یک نوع کابل است که برای انتقال سیگنال‌های حساس و دقیق در بخش کنترل و اندازه‌گیری فرآیندها استفاده می‌شود. این کابل‌ها دارای ساختاری خاص هستند که برای حفاظت از سیگنال در برابر تداخلات الکترومغناطیسی و تضعیف سیگنال، طراحی شده‌اند. ضمناً این کابل‌ها می‌توانند شرایط جوی و محیطی سخت را تحمل کنند و با دستگاه‌های حساسی که به آنها متصل می‌شوند، سازگاری داشته باشند.

برای اطلاعات دقیق‌تر درباره مشخصات فنی، اندازه‌ها و قیمت‌ کابل ابزار دقیق ، بهتر است با تامین کنندگان و تولیدکنندگان معتبر تماس بگیرید. شرکت تجهیز صنعت خرید و فروش انواع تجهیزات ابزار دقیق، تجهیزات آزمایشگاهی و تجهیزات پایپینگی، محصولاتی متناسب با نیازهای شما در زمینه کابل ابزار دقیق را ارائه می‌دهد.

این شرکت دارای کارشناسان متخصص و با تجربه است که می‌توانند اطلاعات دقیقی در مورد مشخصات فنی، قیمت کابل ابزار دقیق ، خرید کابل ابزار دقیق و فروش کابل ابزار دقیق ارائه دهند و شما کاربران را در انتخاب بهترین گزینه هدایت کنند.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت کابل ابزار دقیق

قیمت کابل ابزار دقیق می‌تواند تحت تأثیر چندین عامل باشد. در زیر، برخی از این عوامل بیان می شود:

  • نوع و کیفیت مواد استفاده شده در ساخت کابل.
  • استفاده از تکنولوژی‌ها و روش‌های پیشرفته در ساخت کابل.
  • میزان ویژگی‌های الکتریکی و الکترومغناطیسی کابل.
  • استانداردها و مشخصات فنی مورد نیاز برای کابل.
  • طول و قطر کابل.
  • شرایط محیطی مورد استفاده کابل (مانند دما، رطوبت، فشار و…).

این عوامل تنها بخشی از عواملی هستند که می‌توانند بر قیمت کابل ابزار دقیق تأثیر بگذارند و ممکن است عوامل دیگری نیز وجود داشته باشند. در کل، کابل ابزار دقیق بستگی به نیازها و مشخصات فنی مورد استفاده مشخص می‌شود و برای دقت بیشتر در اطلاع از قیمت، بهتر است با تأمین کننده یا توزیع کننده محصول تماس بگیرید.

توجه داشته باشید که این عوامل تنها برخی از عوامل ممکن هستند و قیمت نهایی کابل ابزار دقیق می تواند تحت تأثیر عوامل دیگر نیز در هر بازار و با توجه به شرایط مختلف متفاوت باشند.

برای دریافت اطلاعات دقیقتر و قیمت‌های فعلی، توصیه می‌شود با تامین کنندگان آن تماس بگیرید. تجهیز صنعت تامین کننده و وارد کننده انواع تجهیزات ابزار دقیق، شیر الات پایپینگی و لوله و اتصالات از جمله کابل ابزار دقیق میباشد. برای استعلام قیمت ها و مشاوره فنی با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید.

مطالب مرتبط

فلنج عایق

فلنج عایق

کیت عایقی فلنج جهت عایق نمودن خطوط لوله در برابر جریان های ناگهانی و عدم انتقال آن به طرف دیگر فلنج ساخته شده و در سه تیپ سری E،F،D و با توجه به نوع فلنج مورد استفاده شده انتخاب می گردد. 

جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) یا شماره موبایل 09374371848 تماس بگیرید
تماس فوری(مشاوره و خرید)