ان اف ولو

ان اف ولو (On/Off Valves)

ان اف ولو یکی از انواع شیرآلات صنعتی میباشد که جهت قطع و وصل جریان سیالات بکار میرود. این شیرها در صنایع با نام شیرهای قطع و وصل جریان یا ON/OFF Valves شناخته می شوند. این ولوها فقط برای قطع و وصل کردن مسیر جریان خطوط لوله فرآیندی میباشند و در سرویس های کنترلی و تنظیم جریان کاربردی نخواهند داشت.

قیمت و خرید ان اف ولو

از شیر های قطع و وصل در پروژه های ابزار دقیق با نام های XV، ESDV و SDV نیز نام میبرند. این شیرها برای قطع و وصل های اضطراری و بسیار سریع در سایت استفاده میشوند و بیشتر کاربری های حفاظتی و ایمنی خواهند داشت.

نکات مهم طراحی ان اف ولو (ON/OFF VALVES)

ان اف ولو ها بر اساس استاندارد API 6D, API 607, API 6FA, طراحی و تولید میشوند. در طراحی این شیر ها بالاترین کلاس نشتی برای ان اف ولو ها در نظر گرفته خواهد شد. به این دلیل که کاربری اصلی این شیرها قطع و وصل جریان سیال میباشد و باید کمترین میزان نشتی را در هنگام بسته بودن داشته باشند.

لازم به ذکر است از آنجایی که این ولوها در حداقل اختلاف فشار عمل میکنند، به همین خاطر هیچگونه محاسباتی برای سایزینگ و ضریب شیر (Cv) برای آنها انجام نمی شود.

سایز ان اف ولوها همیشه متناسب و برابر با خط لوله فرآیندی میباشد.برای مثال برای خط لوله “8 شیر قطع و وصل نیز باید “8 در نظر گرفته شود.

ریتینگ فشاری شیر ان اف برای خطوط لوله کمتر از “6 باید حداقل 300# در نظر گرفته شود. اما برای خطوط بزرگ تر از “6 تحمل فشار کاری متناسب با کلاس خط میباشد. یعنی برای خطوط لوله با ریتینگ 150# ان اف ولو نیز با کلاس 150 در نظر گرفته میشود و برای کلاس های خط بالاتر، ریتینگ فشار نیز بالاتر خواهد بود.

عملکرد ان اف ولو

بعضی ان اف ولو ها همیشه باز هستند و خطوطی هستند که هنگام خاموش شدن سایت باید بسته شوند. خطوط ورودی و خروجی سایت از این دست میباشند. شیر های قطع و وصلی که روی این خطوط نصب میشود باید دارای Fail To Close باشد. از طرفی دیگر خطوطی که هنگام shut down شدن باید خطوط را کم فشار یا Depressurize کنند و سیال را به خارج از سایت برای مثال Flare سایت هدایت کنند، به صورت Fail To Open در نظر گرفته میشوند.

اکچویتور در ان اف ولو

در پروژه های ابزار دقیق، عملگرهای شیرهای ان اف ولو معمولآ از نوع نیوماتیکی میباشد. همانطور که میدانید، اکچویتور های پنوماتیکی عملکرد بسیار سریعی دارند. به همین جهت از اکچویتور های الکتریکی یا برقی برای شیر های قطع و وصل استفاده نمیشود و مطابق استاندارد این اکچویتور باید با فشار باد (نیوماتیکی) تغذیه شود.

اکچویتور های پنوماتیکی رایج در شیر های ان اف ولو معمولآ از نوع پیستونی (Piston) یا دورانی (Rack and Pinion) می باشند. برای قطع کردن خط هوای شیر ان اف ولو (برای قرار گرفتن در حالت FAIL شیر) از یک سولونویید (solenoid valve) در مسیر خط هوا قرار میگیرد. سولونویید با منبع تغذیه که از اتاق کنترل ارسال می شود همواره فعال (Energized) است. و چنانچه ولتاژ از روی آن برداشته شود Fail شیر اتفاق خواهد افتاد.

لیمیت سوئیچ (Limit Switch)

یکی از تجهیزات جانبی شیرآلات قطع و وصل لیمیت سوئیچ ها یا سوئیچ های حدی میباشند. این سوئیچ ها بالای اکچویتور نصب میشوند و وضعیت شیر را در قالب یک سیگنال دیجیتالی 0 و 1 به سیستم کنترلی ارسال میکنند. علاوه بر اینکه سیستم کنترل از وضعیت شیر باخبر میشود، اپراتور نیز بصورت بصری با مشاهده این لیمیت سوئیچ از وضعیت شیر باخبر خواهد شد.

مطابق استاندارد های شیر قطع و وصل برای هر شیر باید 2 لیمیت سوئیچ در نظر گرفت. سوئیچ برای وضعیت باز (ZSO) OPEN، و سوئیچ برای وضعیت (CLOSE (ZSC. این دو سوییچ معمولآ از سوییچ های مغناطیسی هستند و وضعیت خود را از حرکت اکچویتور می گیرند.

پارامترهای مهم در خرید ان اف ولو

پارامترها و فاکتور های متعددی در خرید ان اف ولوها و همچنین طراحی آنها باید مد نظر قرار گیرد. در ادامه به برخی از مهمترین این فاکتورها اشاره میکنیم:

  • نوع شیر ان اف ولو  (توپی پروانه ای یا پلاگ باشد)
  • سایز شیر
  • سایز اکچویتور و حداقل فشار لازم برای عملکرد مطمئن آن
  • ریتینگ فشار
  • جنس بدنه شیر

و بسیاری از ملاحظات دیگر طراحی در طراحی و خرید ان اف ولو باید مد نظر قرار بگیرد.

قیمت ان اف ولو

قیمت ان اف ولو نیز مانند سایر شیرآلات صنعتی متآثر از بسیاری از پارامترهای متریال بدنه، سایز شیر، نوع اکچویتور و بسیاری موارد دیگر میباشد. این موارد در هنگام طراحی شیر روی قیمت آن تاثیر گذار میباشند.

تجهیزصنعت نمایندگی فروش انواع شیرآلات صنعتی شامل انواع کنترل ولو، شیرهای قطع و وصل و انواع شیرهای یکطرفه از بهترین برندها و تولید کنندگان روز دنیا میباشد. برای استعلام قیمت و مشاوره فنی در خصوص فروش ان اف ولو با کارشناساسن ما تماس بگیرید.

مطالب مرتبط

فلنج عایق

فلنج عایق

کیت عایقی فلنج جهت عایق نمودن خطوط لوله در برابر جریان های ناگهانی و عدم انتقال آن به طرف دیگر فلنج ساخته شده و در سه تیپ سری E،F،D و با توجه به نوع فلنج مورد استفاده شده انتخاب می گردد. 

جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) یا شماره موبایل 09374371848 تماس بگیرید
تماس فوری(مشاوره و خرید)