ترانسمیتر دما یوکوگاوا

ترانسمیتر دما یوکوگاوا یک نوع ترانسمیتر دمایی است که توسط شرکت یوکوگاوا تولید می‌شود. این ترانسمیتر دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های خاصی است که برای اندازه‌گیری و انتقال دقیق دما در کاربردهای صنعتی استفاده می‌شود.

ترانسمیتر دما یوکوگاوا

در این مقاله قصد داریم که به معرفی ترانسمیترهای شرکت یوکوگاوا بپردازیم. از این رو توجه خود را به تولیدات این شرکت معطوف می کنیم. در ادامه به معرفی مختصری درباره شرکت یوکوگاوا می پردازیم.

ترانسمیتر دما چیست و چه کاربردی دارد؟

اندازه گیری دما در فرایند، عموما یا توسط سنسورهای RTD (Resistance Temperature Detector) یا ترموکوپل ها (Thermocouple) انجام می شود. این تجهیزات که به آن ها المان های اولیه (Primary) اندازه گیری دما گفته می شود، به صورت مستقیم در تماس با سیال قرار نمی گیرند.

چرا که ممکن است در اثر حرکت سیال آسیب ببینند. از این رو برای نصب در فرایند همراه با محافظی با نام ترموول (Thermowell) استفاده می شوند. به این ترتیب که ترموول در تماس مستقیم با سیال قرار گرفته و حسگر تشخیص دما داخل آن قرار می گیرد.

تشخیص تغییر دما توسط این حسگر باعث ایجاد یک تغییر ضعیف در سیگنال الکتریکی خروجی آن خواهد شد که این سیگنال قابل خواندن و استفاده جهت کنترل دما نیست. بنابراین به یک تجهیز الکترونیکی نیاز است که توسط یک مدار داخلی، سیگنال دریافتی از سنسور دما را تقویت و شکل دهی کند و متناسب با آن، یک خروجی به صورت جریان و یا ولتاژ آنالوگ یا دیجیتال تولید کند.

این وظیفه بر عهده ی ترانسمیترهای دما (Temperature Transmitter) است. ترانسمیترهای دما دارای یک مدار داخلی هستند که به این مدارات المان های ثانویه (Secondary) گفته می شود.

نحوه ی نصب این تجهیزات در فرایند به سه صورت هد مونت (Head Mount)، فیلد مونت (Field Mount) و ریل مونت (Rail Mount) است.

خروجی ترانسمیترهای دما می تواند انواع سیگنال های جریان 4mA تا 20mA و یا ولتاژی 0 تا 10 ولت باشد. این تجهیزات همچنین از انواع پروتکل های ارتباطی نظیر HART، PROFIBUS و Fieldbus نیز پشتیبانی می کنند.

شرکت یوکوگاوا (Yokogawa Electric Corporation)

در سال 1915 یک انستیتوی اندازه گیری الکتریکی در شیبویا در شهر توکیو توسط دکتر تامیسوکو یوکوگاوا راه اندازی شد. گسترش کار آن در تولید محصولات اندازه گیری الکتریکی به ثبت شرکت یوکوگاوا الکتریک در سال 1920 انجامید.

تا سال 1933 تولیدات این شرکت به تجهیزات فضاپیما و کنترلرهای دما (Temperature)، فشار (Pressure) و جریان (Flow) گسترش یافت. تا سال 1960 تولیدات این شرکت به بازار جهانی راه یافت و دفاتری برای فروش محصولات در سنگاپور و اروپا دایر گردید.

این شرکت همچنین در آن سال جرء اولین شرکت هایی بود که سیستم کنترل فرایند توزیع شده را به بازار وارد کرد. تولیدات این شرکت تا به امروز به گسترش خود ادامه داده است و شامل ابزار و تجهیزات صنعتی، تست و انواع سخت افزارها و نرم افزارهای اندازه گیری می شود.

انواع ترانسمیترهای دمای شرکت یوکوگاوا

انواع ترانسمیترهای دما یوکوگاوا

تولیدات ترانسمیتر دما یوکوگاوا  به سه دسته کلی هد مونت (Head Mount)، فیلد مونت (Field Mount) و پنل مونت (Panel Mount) تقسیم می شوند.

انواع ترانسمیتر دما یوکوگاوا هدمونت (Head Mounted)

این ترانسمیترها دیسک ای کوچکی هستند که به دلیل شکل خاصی که دارند به صورت رایج به توپ هاکی (Hockey Puck) معروف هستند و عموما همراه با یا یک اتصال هد نصب می شوند. این اتصال معمولا به صورت مستقیم با سنسور در ارتباط است ولی موقعیت آن ها می تواند به صورت ریموت باشند.

استایل های مختلفی از این نوع ترنسمیتر در بازار وجود دارد. ترانسمیترهای هدمونت شرکت یوکوگاوا از نوع سازگار با DIN B هستند. DIN B ابعاد کلی ترانسمیترهای دما را تعریف می کند. مدل های این نوع ترانسمیترها عبارتند از:

1- YTA50

YTA50 یک ترانسمیتر دمای یوکوگاوا هدمونت تک ورودی است. این ورودی می تواند به RTD، ترموکوپل، ورودی اهمی و یا ولتاژ مستقیم (DC) با اندازه های میلی ولت اتصال یابد. همه ورودی ها خطی شده و تبدیل به یک استاندارد صنعتی 4mA تا 20mA جریان مستقیم می شود. این مدل ها برای کاربردهای مانیتورینگ مناسب هستند. ویژگی های این مدل عبارتند از:

خروجی آنالوگ 4 تا 20mA جریان مستقیم

16 نوع مختلف ورودی

نصب هدمونت یا دین ریل مونت (DIN Rail Mounted)

محدودیت های دمای محیط برای این مدل ها بین 40- تا 85ºC است.

ولتاژ تغذیه برای این مدل ها بین 7 تا 35Vdc و 7 تا 30Vdc برای نوع دارای EX’i’

دارای زمان پاسخ (Response Time) 1 تا 60 s (قابل برنامه ریزی)

YTA50
BU 01C50A01-01

2- YTA70

این محصول تمام مزایای YTA50 را دارد و علاوه بر آن پروتکل ارتباطی HART نیز اضافه شده است. این پروتکل به شما اجازه می دهد که ترانسمیتر دما را به راحتی با تکنولوژی FDT/DTM یا (Field Device Tool/Device Type Manager) که یک رابط گرافیکی است، پیکربندی کنید. این مدل از ترانسمیترهای دمای یوکوگاوا مناسبترین گزینه برای کابردهای کنترلی است.

YTA70

این مدل دارای ویژگی های زیر است:

  •  دارای خروجی 4 تا 20mA آنالوگ
  • خروجی دیجیتال تحت پروتکل HART 5 (ورژن E) و خروجی دیجیتال تحت پروتکل قابل انتخاب HART 6/7 (ورژن J)
  •  17 نوع مختلف ورودی
  •  نصب به صورت هد مونت یا دین ریل مونت
  •  محدودیت های دمای محیط برای این مدل ها بین 40- تا 85ºC است.
  •  زمان پاسخ (Response Time) 1 تا 60 s (قابل برنامه ریزی)
  • ولتاژ تغذیه برای این مدل ها بین 7 تا 35Vdc و 7 تا 30Vdc برای نوع دارای EX’i’ و 13.8 تا 35Vdc برای ارتباط دیجیتال
  •  متریال بدنه آن پلی کربنات است

ترانسمیترهای دمای فیلدمونت یوکوگاوا (Field Mounted)

این نوع ترانسمیترهای دما دارای دو سری YTA610 و YTA710 هستند و دقت، پایداری و قابلیت اطمینان بالایی را فراهم می کنند. ساختمان بدنه در این تجهیزات یک ساختار دو قسمتی قابل اطمینان را تشکیل می دهد. ورودی سنسور می تواند از نوع تکی (Single) یا دوتایی (Dual) باشد.

این ورودی می تواند RTD، ترموکوپل، ورودی اهمی و یا ولتاژ میلی ولت DC را بپذیرد. ورودی سنسور می تواند به یک سیگنال آنالوگ 4 تا 20mA جریان مستقیم یا یک سیگنال دیجیتال فیلدباس (Fieldbus) تبدیل شود.

پروتکل های ارتباطی HART 7، BRAIN و FOUNDATION™ Fieldbus ITK (ورژن 6) در این ترانسمیترها در دسترس است. ورودی دوتایی می تواند دو محاسبه مقدار تفاضلی و مقدار میانگین را بپذیرد و همچنین عملکرد پشتیبان گیری (Backup Function) را داشته باشد.

عملکرد پشتیبان گیری به منظور سوییچ کردن روی سنسور دیگر در مواقع از دسترس خارج شدن سنسور اولیه صورت میگیرد. در این مدل ها همچنین با در نظر گرفتن کلیدهای محلی پارامترها (Local Parameter Switch) تنظیمات ترانسمیتر در محل سایت براحتی انجام می پذیرد.

ویژگی های ترانسمیتر دمای یوکوگاوا سری YTA610 :

  •  بدنه دوقسمتی فیلد مونت
  • مناسب برای پروتکل های ارتباطی هارت و فیلدباس
  •  عملکرد تنظیمات محلی پارامترها
  •  امکان عیب یابی پایه ای
  •  مدارک محافظت انفجاری EX’i’
  •   انواع متریال بدنه آلومینیوم و بدنه فولاد زد زنگ
  • اتصالات الکتریکی G1/2 female، 1/2 NPT female و M20 female

ویژگی های ترانسمیتر دمای یوکوگاوا سری YTA710 :

  •  بدنه دوقسمتی فیلد مونت
  • مناسب برای پروتکل های ارتباطی هارت 7، BRAIN و فیلدباس
  •  عملکرد تنظیمات محلی پارامترها
  •  امکان عیب یابی پیشرفته
  •  مدارک محافظت انفجاری EX’i’
  • متریال بدنه آلومینیوم و بدنه فولاد زد زنگ
  • اتصالات الکتریکی G1/2 female، 1/2 NPT female و M20 female

ویژگی های ترانسمیتر دمای یوکوگاوا سری YTA710
ترانسمیترهای دمای پنل مونت یوکوگاوا (Panel Mounted)

ترانسمیترهای پنل مونت برای نصب بر روی ریل های DIN که در محیط های غیر خشن و یا نزدیک اتاق کنترل نصب شده اند، قرار می گیرد. مزیت این شکل نصب این است که برای دسترسی آسان می توانند گروه شوند. عیب این نوع نصب، سیم کشی طویل از سنسور به ترانسمیتر می باشد.

این نوع ترانسمیترهای یوکوگاوا دارای سه سری YTA50، YTA70 و YTA70P هستند. سری های YTA50 و YTA70 در قسمت ترانسمیترهای هدمونت توضیح داده شده اند. در ادامه به توضیح سری های YTA70P می پردازیم.

ترانسمیترهای دمای پنل مونت یوکوگاوا

ترانسمیترهای YTA70P هر دو ویژگی های ترانسمیتر و مبدل را دارا است. این ترانسمیترها یک طراحی است که امکان ذخیره فضا نصب کم هزینه را می دهد. پروتکل HART 7 به شما اجازه می دهد که ترانسمیتر دما را به راحتی با تکنولوژی FDT/DTM یا (Field Device Tool/Device Type Manager) که یک رابط گرافیکی است، پیکربندی کنید. این مدل ها انتخاب مناسبی برای کاربردهای کنترلی ریل مونت می باشد.

ویژگی های این مدل عبارتند از:

  • خروجی 4 تا 20mA آنالوگ و خروجی دیجیتال تحت پروتکل HART 7
  •  17 نوع ورودی مختلف
  • نصب ریلی (Rail-Mounted)
  •  محدودیت های دمای محیط برای این مدل ها بین 40- تا 85ºC است.
  •  زمان پاسخ (Response Time) 1 تا 60 s (قابل برنامه ریزی)
  • ولتاژ تغذیه برای این مدل ها بین 7 تا 35Vdc و 7 تا 30Vdc برای نوع دارای EX’i’ و 13.8 تا 35Vdc برای ارتباط دیجیتال
  • متریال بدنه آن پلی کربنات است.
لینک های مرتبط :

فلومتر یوکوگاوا

فلومتر ورتکس یوکوگاوا

مطالب مرتبط

فلنج عایق

فلنج عایق

کیت عایقی فلنج جهت عایق نمودن خطوط لوله در برابر جریان های ناگهانی و عدم انتقال آن به طرف دیگر فلنج ساخته شده و در سه تیپ سری E،F،D و با توجه به نوع فلنج مورد استفاده شده انتخاب می گردد. 

جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) یا شماره موبایل 09374371848 تماس بگیرید
تماس فوری(مشاوره و خرید)