حفاری فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی به پیشرفت 92 درصد رسید

محمد ایروانی مدیرعامل شرکت انرژی دانا در یک نشست خبری با اشاره به اینکه 10 سال است که از عمر کار این شرکت 100درصد خصوصی در حوزه نفت و گاز می‌گذرد، گفت: این شرکت در رقابت با دیگر شرکت‌های داخلی و خارجی جایگاه مناسبی دارد و ما سعی می‌کنیم تا توانمندی‌های خود را برای حضور در بازارهای داخلی و خارجی افزایش دهیم.

رئیس انجمن شرکت‌های حفاری ایران با تأکید بر اینکه شرکت‌های نفتی خصوصی در اقتصاد مقاومتی نقش برجسته‌ای دارند، گفت: اقتصاد مقاومتی و اصل 44 قانون اساسی در واقع دکترین اقتصاد ایران هستند، به همین دلیل دولت باید تمام تلاش خود را به کار بندد تا شرکت‌های خصوصی فعال در صنعت نفت بتوانند در دوران پساتحریم نقش مؤثری را در ایفای اقتصاد مقاومتی صورت دهند.

ایروانی با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری اظهار داشت: دولت باید تلاش کند تا بخش خصوصی توانمندی در صنعت نفت تشکیل شود که این مهم با اجرای صحیح اصل 44 قانون اساسی صورت می‌گیرد.

وی تأکید کرد: اگر چه هنوز مشکلات بانکی پابرجاست، ولی در دوره پسابرجام دولت سعی کرده است تنگناهای بانکی را از بین ببرد و امیدواریم که این مهم هر چه سریع‌تر صورت پذیرد.

به گفته این مقام مسئول، شرکت‌های خدماتی فنی و مهندسی ذاتاً یک شرکت دانش‌بنیان هستند، به همین دلیل باید با معاونت ریاست‌جمهوری همکاری تنگاتنگ داشته باشیم تا در این زمینه به تعریف صحیحی دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه از دولت تقاضا دارم نشست مشترکی را با دست‌اندرکاران بخش خصوصی برگزار کند، اظهار کرد: شرکت‌های بخش خصوصی اگر بزرگ شوند، نقش ممتازی را می‌توانند در رابطه با مسئولیت اجتماعی خود داشته باشند.

ایروانی با اشاره به قراردادهای جدید تخصصی گفت: همانطور که وزارت نفت نیز اعلام کرده است، توسعه صنعت نفت ایران نیازمند 400 تا 500 میلیارد دلار است که تنها برای بخش بالادست در صنعت نفت 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است، به همین دلیل انتظار می‌رود با اجرای قراردادهای جدید و صحیح IPC مشکل سرمایه‌گذاری در صنعت نفت با ورود خارجی‌ها برطرف شود.

وی ادامه داد: قیمت پایین نفت در شرایط فعلی موجب شده است تا پروژه‌ها با قیمت کمتری اجرا شود بنابراین باید سعی کرد هر چه سریع‌تر تکلیف قراردادهای جدید صنعت نفت روشن شود.

ایروانی با اشاره به قراردادهای EPC و EPCF ادامه داد: مناقصات این قراردادها نیز باید هر چه سریع‌تر توسط مجموعه شرکت ملی نفت ایران برگزار شود، به همین دلیل توسعه صنعت نفت در شرایط فعلی تنها به دست مسئولان شرکت ملی نفت ایران است.

وی با اشاره به اینکه در فلات قاره 3.2 میلیارد دلار پروژه بازسازی وجود دارد، ادامه داد: قطعاً در بخش بازسازی، در بخش خشکی فعالیت بیشتر از بخش دریا خواهد بود.

وی ادامه داد: دولت باید به دنبال تأسیس شرکت‌های جدید و فعال باشد تا بتواند در دوران پساتحریم فعالیت توسعه‌ای را به نحو احسن انجام دهد.

وی با اشاره به فعالیت‌های در دست اجرای شرکت انرژی دانا گفت: این شرکت در بخش بالادست، خدمات ژئوفیزیک، خدمات حفاری و حفاری در بخش دریا و خشکی را انجام می‌دهد، گفت: در حال حاضر، حدود 40 درصد از قیمت توسعه میدان مربوط به بخش حفاری است که خوشبختانه ایرانی‌ها این کار را به خوبی انجام می‌هند.

وی با اشاره به فعالیت‌های انجام گرفته توسط شرکت انرژی دانا گفت: در بخش ژئوفیزیک فعالیت خوبی را در میدان اهواز و بی‌بی‌حکیمه انجام دادیم و در بخش اکتشاف نیز اخیراً پروژه تندیس را در مناقصه برنده شدیم.

وی با اشاره به حفاری در فازهای 15 و 16 گفت: پس از حفاری دریایی این دو فاز، حفاری دریایی فاز 17 و 18 را آغاز کردیم که هم‌اکنون بیش از 92 درصد پیشرفت دارد.

ایروانی با اشاره به اینکه قیمت حفاری در مناقصات به دست می‌آید، گفت: به دلیل تشابه چاه‌ها در پارس جنوبی، به طور میانگین حفاری چاه در پارس جنوبی 35 تا 37 میلیون دلار است، اما این قیمت در خشکی کمتر است.

وی ادامه داد: اخیراً توانسته‌ایم یک کشتی اسیدکاری را به قیمت 32 میلیون دلار خریداری کنیم که هم‌اکنون در فلات قاره ایران مشغول به کار است.

وی با اشاره به فعالیت‌های صورت‌گرفته در برخی از کشورهای همسایه گفت: توانسته‌ایم در پاکستان فعالیت‌های اکتشافی را انجام دهیم که اخیراً نیز به نتایج مطلوبی دست پیدا کرده‌ایم.

وی در پایان اظهار کرد: متأسفانه شرکت‌های داخلی در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی نتوانسته‌اند موفق عمل کنند، زیرا کشورهای خارجی در این زمینه سخت‌گیری‌هایی انجام می‌دهند.

جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) یا شماره موبایل 09374371848 تماس بگیرید
تماس فوری(مشاوره و خرید)