دمپر بین کانالی

دمپر های بین کانالی

هدف از محصول دمپر بین کانالی به منظور کنترل میزان هوای عبوری از کانال یا داکت هوا ازدمپر استفاده میگردد.

به وسیله ی این محصول می توانیم دبی جریان هوای درون کانال یا پشت دریچه های هوا را تنظیم ویا قطع کنیم.

دمپرهای کانالی یادمپر بین کانالی از یک یا چند پره در داخل ساختار خود تشکیل شده است.

قیمت دمپر های بین کانالی

این پره ها به وسیله ی اهرمهای خاص و به هم متصل با دو نوع دستگیره دستی و موتور الکتریکی به گردش و حرکت درمی آیند که با حرکت این پره ها دمپر امکان کنترل و تنظیم میزان عبور هوا را پیدا می کند.

دمپر بین کانالی

انواع دمپر

دمپر ضد حریق (Fire Damper)

از این دمپر جهت استفاده در زمان آتش سوزی برای انسداد مسیر داکت (کانال) استفاده میشود.این نوع دمپر به وسیله ی فیوزهای مخصوص هنگام آتش سوزی به صورت خودکار عمل می نماید و مسیر ورود وخروج هوا را مسدود نموده و از انتشار حریق در مسیر داکت جلوگیری می کند.

دمپر مدل موازی

این دمپر صرفا جهت انسداد یا باز کردن جریان هوا به کار می رود و دارای دو نوع دستگیره ی تنظیم است: دستگیره ی دستی و دستگیره ی برقی.

دمپر پشت دریچه گرد

این دمپر جهت نصب پشت دریچه های گرد و برای تنظیم هوای خروجی کانال از دریچه گرد می باشد. این نوع دمپر در دونوع پروانه ای و نیم صفحه ای تولید می گردد.

دمپر ۷ و ۸

این نوع دمپر به دو صورت پره تک جداره و دو جداره با دستگیره دستی وموتوری تولید می شودکه کاربرد آن نیز برای نصب بر روی دستگاه های هواساز در دو طرح موازی ومتقابل میباشد.این دمپر در ساختمانهای مسکونی تجاری واداری بیمارستانی و پالایشگاهی مورد استفاده دارد.

دریچه شاطری (دمپر بادی)

این نوع دمپر به صورت یک طرفه عمل می کندو در پشت هواکش مکنده قرار می گیرد.عملکرد آن بدین ترتیب است که هنگام روشن بودن هواکش پره های آن با فشارهوای هواکش به صورت خودکار عمل نموده مسیر خروج هوا را باز می کند و چون پره های دمپر با کمک اهرم به هم متصل هستند به محض خاموش شدن هواکش و افت فشار هوای مکنده این پره ها نیز همزمان دمپر را به حالت مسدود درمی آورندکه از بیرون به داخل داکت هوا وارد نشود.نکته دمهم در ساخت این نوع دمپر این است که چون پره ها با فشار هوای هواکش فعال می شوند؛ جنس پره ها باید از ورق آلومینیوم با ضخامت ۵/۰ یا ۱ میلیمتر ساخته شودکه وزن پره ها اثر منفی بر کاربرد دمپر نگذارد.یکی دیگر از تقسیم‌بندی‌های دمپر نوع باز و بسته شدن پره‌ها است. (مدل پره موازی یا مدل پره متقابل) که به‌اختصار به آن‌ها دمپر موازی و یا دمپر متقابل میگویند.

مدل پره موازی برای قطع و وصل کردن جریان به کار می‌رود و قابلیت تنظیم دبی در این نوع دمپر پایین است و نمودار تغییرات دبی بر حسب زاویه بازشو دمپر به‌صورت یک منحنی است.

مدل پره متقابل برای تنظیم دبی به کار می‌رود؛ زیرا نمودار تغییرات دبی بر حسب بازشو دمپر تقریباً خطی است.

در مدل‌های دمپر گرد در صورتی که تنها یک پره وجود داشته باشد به آن مدل پره دیسکی و در برخی موارد butterfly  damper  نیز گفته می‌شود.

مدل دیگر تقسیم‌بندی دمپرها به سه دسته دمپر دستی ، بالانس دمپر یا دمپر ثقلی و دمپر موتوری که باانتخاب دمپر بین کانالی در سیستم‌های مختلف ، با توجه به نیاز آن سیستم تعیین می‌شود.

دمپرهای دستی

این مدل دمپرها به صورت دستی و به‌وسیله اپراتور توسط دسته دمپر که در کنار بدنه و یا بسته به مدل روی فلنج جانمایی شده تنظیم می‌شود.

این دمپرها را می‌توان به صورت گرد، چهارگوش،و در مدل‌های پره موازی یا متقابل تولید کرد.

بالانس دمپرها

این مدل دمپرها به صورت وزنی یا ثقلی و با نیروی باد پشت آن باز می‌شوند و وقتی جریان هوای پشت آن قطع شود مسیر دمپر بسته می‌شود.

پره‌های این مدل دمپرها معمولاً از جنس آلومینیوم ساخته می‌شود تا سبک‌تر باشند و راحت‌تر با فشار هوای پشتش باز شوند.

البته در پروژه‌های صنعتی جنس آن می‌تواند گالوانیزه یا استیل نیز باشد.

دمپرهای موتوری

کارکرد این مدل دمپرها مانند دمپرهای دستی است. با این تفاوت که در این مدل دمپرها باز و بسته شدنبه‌وسیله موتور انجام می‌شود.

موتور این دمپرهای می‌تواند از انواع on/off  با فنر برگشت، با خروجی تدریجی برای کنترل دقیق بازشودمپر  و یا از نوع دمپر حریق(فایردمپر) با حس‌گر حرارتی باشد.

مطالب مرتبط

فشارسنج پیزوالکتریک

فشارسنج پیزوالکتریک

فشارسنج پیزوالکتریک Piezoelectric barometer فشارسنج پیزو الکتریک، یکی از انواع ترانسمیتر های فشار می باشد …

جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) یا شماره موبایل 09374371848 تماس بگیرید
تماس فوری(مشاوره و خرید)