شیر آتش نشانی

شیر آتش نشانی همانطور که از اسم این شیر پیداست جهت اطفای حریق در شهر ها و  ساختمان های مسکونی اداری و صنعتی و … به کار برده می شود و مستقیما به آب منطقه متصل می باشد که در هنگام حریق ، آتش نشان بتواند با نصب شلنگ آتش نشانی آب مورد نیاز خود را تامین کند

قیمت و خرید شیر آتش نشانی

انواع  شیر آتش نشانی

لیست قیمت شیر آتش نشانی

با توجه به محل نصب که بر روی سطح زمین باشد و یا داخل زمین، شیر های آتش نشانی به دو دسته زیر تقسیم می شود:

شیر آتش نشانیایستاده(شیر هیدرانت سطحی)

شیر آتش نشانی ایستاده با محفظه خشک

شیر آتش نشانی ایستاده با محفظه تر

قیمت شیر آتشنشانی ایستاده

شیر آتش نشانی زیر زمینی(شیر هیدرانت زیر زمینی)

شیر آتش نشانی ایستاده با محفظه خشک

محفظه فوقانی این شیر در حالت عادی خشک است و خارج از سطح زمین نصب می شود.

این محفظه با باز کردن شیر اصلی، پر اب می گردد. هم چنین این شیر مجهز به سیستم تخلیه می باشد که به صورت خودکار پس از بسته شدن شیر اصلی ، عمل تخلیه انجام میگیرد.

یکی از مزیت های این شیر، قابل استفاده بودن این شیر در مناطق سردسیر و مناطقی که امکان یخ زدگی وجود دارد، می باشد.

دیگر مزیت این شیر مکانیزم ضربه گیر می باشد که در هنگام وقوع حادثه و تصادف، مانع خروج آب می گردد. شلنگ آتش نشانی به خروجی 1/2 2، 3 و 4 اینچ این شیر متصل می شود.

شیر آتش نشانی ایستاده با محفظه تر

بخش فوقانی این شیر بر روی سطح زمین نصب می شود ولی همواره محفظه این شیر پر از آب می باشد.

این شیر فاقد شیر اصلی می باشد و در عوض در هر کدام از خروجی ها شیر جداگانه ای نصب شده است.

این شیر دو مزیت حالت محفظه خشک را ندارد و در مناطقی که امکان یخ زدگی دارد نباید استفاده شود. هم چنین سیستم ضربه گیر در هنگام وقوع حادثه برای ممانعت از خروج آب را ندارد.

شیر های آتش نشانی ایستاده دارای اتصال فلنجی برای ارتباط به شبکه می باشد.

شیر آتش نشانی زمینی

قیمت شیر آتشنشانی ایستاده

این شیر بر خلاف دو شیر قبلی به صورت کامل در زیر زمین در داخل محفظه خود نصب می شود و مجهز به شیر قطع و وصل جریان است،این شی دارای شلنگ آتش نشانی و پایه شلنگ دارد. نوع اتصال این شیر هم فلنجی می باشد.

شیر آتش نشانی1

اجزا شیر آتش نشانی

بدنه شیر های اتش نشانی شامل چهار قسمت می باشد که عملکرد هر کدام مختصر توضیح داده شده است

کلاهک فوقانی :

که شامل دسته عملکرد یا باز کننده شیر، سوراخ روغن کاری و صفحه فلنج است که در قسمت فوقانی تعبیه شده اند.

بدنه میانی روی زمین :

دهانه های آبدهی مجهز به درپوش و زنجیر اتصال بر روی این قسمت تعبیه می شودو دارای فلنج معمولی و ایمنی می باشد. فلنج ایمنی جهت جلوگیری از صدمه به شیر اصلی به کار برده می شود.

بدنه میانی زیر زمین:

حاوی یک لوله و دو فلنج معمولی و یک فلنج ایمنی می باشد که طول آن بر حسب نیاز مصرف کننده می باشد.

بدنه زیرین :

مجهز به دریچه کنترل مقدار آبدهی و سیستم تخلیه خودکار می باشد. هم چنین دارای یک یک دهانه گیرنده از شبکه آبرسانی شهری است و دو اتصال فلنج در انتها دارد

مکانیزم تخلیه خودکار

شير آتش نشاني بايد داراي يك مكانيزم تخليه خودكار آب باشد كه با بسته شدن شير آب موجود در ستون شير را در مدت زمان معيني از شير تخليه كند تا از يخ زدگي آب در طول بدنه شير در فصل زمستان جلوگيري نموده و مسير تخليه خودكار بايد به گونه اي باشد كه تحت هيچ شرايطي مسدود نشود.

سطوح خارجي شير هاي آتش نشاني بايد كاملا صاف و عاري از هرگونه لبه تيز و برنده باشند و در ضمن كليه قسمت هاي شير كه در زير زمين قرار مي گيرد بايد با مواد مقاوم در مقابل زنگ زدگي از قبيل اپوكسي عايق پوش گردد.

علامت گذاری در شیرهای آتش نشانی

كليه شيرهاي آتش نشاني بايد به طور مشخص و واضح و در ضمن محو نشدني علامت گذاري شوند و نوشته ها بايد حاوي مطالب زير باشد:

الف- كلمات «شير آتش نشاني» كه بايد در محلي مناسب و قابل رويت، (ترجيحا كلاهك فوقاني شير) به صورت برجسته نوشته شود.

ب – نام ، مشخصات و علامت تجارتی سازنده

ج- شماره سريال و سال ساخت و هم چنين ساخت ايران

قیمت شیر کپسول آتش نشانی

شير آتش نشاني مجهز به يك سامانه تخليه خودكار مكانيكي ستون آب داخل شير پس از بسته شدن شير اصلي است، كه براي جلوگيري از يخ زدگي و زنگ زدگي و خوردگي پيش بيني شده است.

جهت جلوگيري از خسارات و يا هرگو نه صدمه به شير اصلي كه بر اثر ضربات شديد ممكن است پيش آيد، فلنج ايمني در نظر گرفته مي شود.

نمایندگی شیر آتش نشانی

به منظور حفاظت دهانه هاي دهنده شير از صدمات فيزيكي و يا ورود اجسام خارجي به داخل آن از در پوشه اي محافظ براي دريچه هاي خروجي استفاده مي شود كه اين درپوش ها به وسيله زنجير فولادي به بدنه شير متصل مي گردد.

مواد به كار رفته در ساخت كليه شيرهاي آتش نشاني پايه دار روي زمين بايد به گونه اي باشد كه با نياز مصرف مطابق بوده و كليه ويژگي هاي مندرج در استاندارد را دارا باشد.

فروش شیر هیدرانت آتش نشانی

جنس بدنه مي تواند از چدن چكش خوار و يا فولاد ريخته گري انتخاب گردد، به شرطي كه آزمون هاي مندرج در اين استاندارد را با موفقيت گذرانده و در ضمن ساير ويژگي هاي ساخت و طراحي اين استاندارد را دارا باشد.

جنس اين ميله بايد از فولادي حداقل معادل 37-ST اختيار شود . نوع رزوه ها بايد از نوع تخت كه در مقابل باز و بسته شدن هاي مداوم مقاوم بوده انتخاب شود تا در آنها ساييدگي ويا خوردگي پديد نيايد.

لازم است كه ميله عمل كننده اصلي به وسيله عمليات روكش كاري و يا عايق بندي به نحوي پرداخت گردد كه در مقابل خوردگي و زنگ زدگي مقاوم شود.

قیمت شیر هیدرانت آتش نشانی

جنس نشيمن توپي شير بايد از برنج و يا برنز اختيار شود. در ضمن به گونه اي به بدنه اصلي متصل گردد كه كاملا آب بندي بوده و هيچ گونه نشستي از محل اتصال صورت نگيرد.

جنس توپي از لاستيك مصنوعي مقاوم است كه بايد به صورت فشرده و محکم در آمده و با ويژگي هاي استاندارد مربوط مطابقت نمايد.

نصب شیر آتش نشانی

جنس دهانه هاي خروجي آب بايد در مقابل تماس با آب و هوا ضد زنگ بوده و هيچ گونه خوردگي و يا عوامل ديگر فيزيكي در آن نفوذ ننمايد، در ضمن در مقابل ضربات ناشي از باز و بستن هاي متوالي مقاوم بوده و شكنندگي نداشته باشد، نحوه اتصال دهانه هاي بدنه شير به گونه اي مطمئن باشد كه هيچ گونه نشتي از اطراف دهانه و محل اتصال پديد نياورد.

پيشنهاد مي شود كه جنس دهانه هاي خروجي آب از آلياژ برنج و يا موادي كه ويژگي هاي فوق را دارا باشد اختيار شود.

شیر آتش نشانی کرج

يادآوري مي شود دهانه هاي خروجي آب به نحوي به بدنه متصل گردد كه در اثر باز و بستن هاي متوالي هيچ گونه حركت جانبي نداشته باشند.

جنس درپوش هاي دهانه شير بايد از جنس بدنه انتخاب شود تا قادر به محافظت دهانه هاي خروجي و رزوه هاي آن بوده و در مقابل صدمات فيزيكي و ضربات مكانيكي مقاومت داشته و هيچ گونه نشتي در حالت بسته بودن بر روي شيرها در آنها مشاهده نشود.

شیر فلکه آتش نشانی قیمت

درپوش هاي فوق بايد به نحوي محكم به دهانه هاي خروجي متصل گردد كه به آساني باز نشود مگر با آچار مخصوص سازمان آتش نشاني.

شکل 2 نمونه اي از شير آتش نشاني پايه دار روي زمين را نشان مي دهد.

چند نکته مهم در مورد شیر های آتش نشانی

علاوه بر شیر قطع و وصل اصلی باید شیر قطع و وصل دیگری نیز باشد تا در صورت تعمیر و تعویض شیر اصلی، امکان قطع جریان وجود داشته باشد ، زیرسازی مناسب جهت جلوگیری از نشت آب در محل نصب شیر آتش نشانی بسیار حائز اهمیت است که برای این منظور از بلوک بتنی استفاده میشود.

شیر های آتش نشانی ایستاده به منظور دیده شدن باید زرد، نارنجی و یا قرمز باشد که طبق استاندارد ایران، رنگ قرمز توصیه می شود.

مطالب مرتبط

فلنج عایق

فلنج عایق

کیت عایقی فلنج جهت عایق نمودن خطوط لوله در برابر جریان های ناگهانی و عدم انتقال آن به طرف دیگر فلنج ساخته شده و در سه تیپ سری E،F،D و با توجه به نوع فلنج مورد استفاده شده انتخاب می گردد. 

جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) یا شماره موبایل 09374371848 تماس بگیرید
تماس فوری(مشاوره و خرید)