شیر برقی asco

شیر سلونوئید الکتریکی

ASCO Electric Solenoid Valve

معرفی شیر برقی یا سلونوئید ولو (Solenoid Valves)

شیر برقی نوعی از شیرهای صنعتی از که عملکرد آن در دو حالت قطع یا وصل قرار می گیرد. این تجهیز با استفاده از یک سیگنال الکتریکی جریان سیال را برقرار یا قطع می کند. سیگنال الکتریکی در این تجهیز می تواند به صورت جریان مستقیم یا متناوب باشد. همچنین بر اساس نوع نرمال باز (Normally Open) و یا نرمال بسته (Normally Closed) بودن، این تجهیز کارکرد متفاوتی از خود می تواند نشان دهد. در حالت نرمال باز، شیر در حالت عادی به جریان سیال را عبور می دهد و با برقراری جریان الکتریکی در حالت قطع قرار گرفته و اجازه عبور جریان سیال را نمی دهد. عملکرد این شیر در نوع نرمال بسته برعکس حالت گفته شده است.

قیمت و خرید شیر برقی اسکو

نحوه عملکرد شیر برقی

همانطور که در قسمت قبل گفته شد، این شیر با برقراری جریان الکتریکی به حالت باز یا بسته در می آید. اجزاء اصلی داخلی این تجهیز از یک پیستون، سیم پیچ، هسته، فنر و پلانگر (Plunger) تشکیل شده است. به محض برقراری جریان الکتریکی در داخل سیم پیچ، یک میدان مغناطیسی در سیم پیچ و هسته تشکیل شده و نیروی به وجود آمده توسط این میدان مغناطیسی به نیروی کششی (Tensile) یا فشاری (Compressive) موجود در فنر غلبه کرده و باعث یک عملکرد مکانیکی رفت و یا برگشتی در پیستون می شود در نوع نرمال باز یا نرمال بسته، به ترتیب شیر را در حالت قطع یا وصل قرار می دهد. بر این اساس نحوه عملکرد این نوع تجهیزات به صورت فنر برگشتی یا Spring Return می باشد.

انواع شیرهای برقی

سلونوئید ولوها از نظر نحوه عملکرد به سه نوع مستقیم، غیرمستقیم و نیمه مستقیم تقسیم می شوند.

نوع مستقیم دارای اجزاء داخلی پیستون و فنر است و دیافراگم ندارد. نحوه عملکرد این نوع سلونوئید ولو در قسمت قبلی به طور کامل توضیح داده شده است. نوع غیر مستقیم آنها نیز علاوه بر اجزاء گفته شده، دارای یک دیافراگم است که این دیافراگم با کمک اختلاف فشاری که پیستون در دو سر آن ایجاد می کند، در حالت باز یا بسته قرار می گیرد.

نوع نیمه مستقیم نوع سوم است که مانند نوع دوم دارای یک دیافراگم نیز هست. در این نوع شیر برقی، پیستون مستقیما به دیافراگم متصل است و علاوه بر اختلاف فشار، نیروی پیستون نیز به تغییر حالت دیافراگم کمک می کند.

این نوع شیرها همچنین به لحاظ جهت عبور سیال دارای دو نوع تک جهته و یا دوجهته است. سلونوئید ولو تک جهته دارای دو پورت ورودی و خروجی است ولی شیرهای دوجهته دارای انواع سه راهه و چهار راهه است که در دو جهت جریان سیال را عبور می دهد.

در این مقاله قصد داریم محصولات سلونوئید ولو آسکو را معرفی کنیم. بر این اساس در ادامه به بررسی محصولات برند آسکو می پردازیم.

محصولات شرکت آسکو (ASCO)

شرکت آسکو زیر مجموعه هولدینگ بزرگ امرسون (Emerson) است. محصولات این برند شامل انواع سلونوئید ولو، رگولاتورها، شیرهای نیوماتیکی، سیلندرها و عملگرهای (Actuators) نیوماتیکی، تجهیزات کنترلی و سنسورها، شیرهای ابزار دقیق، متعلقات ابزاردقیق (Accessory)، تولیدات جمع کننده گرد و خاک، تامین هوای فشرده و … است.

از آنجایی که در این مقاله هدف، بررسی شیرهای برقی است، در ادامه به معرفی مدل های شیر برقی تولید شده تحت برند آسکو می پردازیم.

مدل های سلونوئید ولو آسکو (ASCO Solenoid Valves)

سلونوئید ولوهای آسکو به 16 دسته تقسیم بندی می شوند. این دسته بندی ها عبارتند از:

شیرهای سرویس متداول (General Service Valves):

در این دسته بندی مدل های متنوعی بسته به کاربردشان دارند. از مدل های این دسته بندی می توان به سری ASCO™ 210، ASCO™ 327 ، ASCO™ 551 ، ASCO™ 316 ، ASCO™ 320 ، ASCO™ 290 ، ASCO™ 215 اشاره کرد.

شیرهای برقی پایلوت (Pilot):

شیرهای پایلوت برای کنترل فشار در کاربردهای ظرفیت بالای جریان شامل محیط های خطرناک به کار می رود. سری مدل های این دسته بندی نیز بسیار متنوع هستند و نمونه هایی از این مدل ها عبارتند از ASCO™ 327، ASCO™ 551، ASCO™ 316، ASCO™ 320 و ASCO™ 314.

سلونوئید ولوهای ضدانفجاری (Explosion Proof):

برای استفاده در محیط های خظرناک مهندسی شده اند. این شیرها به صورتی طراحی شده اند که انفجار را در یک فرایند کپسوله شده مهار کنند و از خروج آن جلوگیری کنند. این دسته از مدل ها مدارکی همچون سطح ایمنی یکپارچه یا SIL (Safety Integrity Level)، ATEX و IECEx، هستند. از مدل های این دسته ولوها میتوان به سری های ASCO™ 327، ASCO™ 551 ، ASCO™ 316 ، ASCO™ 320 ، ASCO™ 314 ، ASCO™ 223 و ASCO™ Series 220 اشاره کرد.

شیرهای میکروسیال (Microfluid):

از این مدل ها می توان به سری های ASCO™ Series RB Miniature، ASCO™ Series 090، ASCO™ 202، ASCO™ Series 202 و ASCO™ Series 188 اشاره کرد.

شیرهای مخصوص (Specialty Valves):

برای کاربردهای مخصوص طراحی شده اند و از مدل های این مجموعه می توان به ASCO™ 327 ، ASCO™ 551 Solenoid Spool، ASCO™ 290 Angle-Body Piston، ASCO™ 221 Slow-Closing Water، ASCO™ 321 Quick-Exhaust و ASCO™ 291 High-Pressure 5000 psi CNG اشاره کرد.

شیرهای نفت و گاز و سوختی:

این مدل ها عموما برای قطع گاز استفاده می شوند و نمونه هایی از آن ها عبارتند از: ASCO™ Series K3A Gas Shutoff، ASCO™ 043 Gas Shut Off، ASCO™ 044 Manual Reset Gas Shutoff ، ASCO™ Series SV311 Gas Shutoff و ASCO™ Series S261 Gas Shut Off.
ASCO™ 043 Gas Shut Off

پروپورشنال (Proportional):

شیر برقی های پروپورشنال مقادیر متغیر سیال را با توجه به سیگنال ورودی و مقدار مورد نیاز سیال عبوری کنترل می کند. از مدل های این مجموعه می توان به AVENTICS 614 SentronicPLUS High-Flow، ASCO™ Series 209 Proportional، ASCO™ 202 Preciflow، AVENTICS ED02 Direct Acting Pressure Control و AVENTICS 617 Sentronic LP Low-Power Proportional Pressure Control اشاره کرد.

شیرهای بخار و آب داغ:

این نوع شیرها که برای کنترل فشار، جریان و یا دما به کار می روند، طراحیشان می تواند نرمال بسته، نرمال باز، راه اندازی مستقیم (Direct Operated)، راه اندازی پایلوت (Pilot Operated) و یا قطع آهسته (Slow Closed) به کار می روند. نمونه ای از مدل های این مجموعه نیز عبارتند از: ASCO™ 210، ASCO™ Series 220 Steam and Hot Water، ASCO™ 221 Slow-Closing Water، ASCO™ 222 High-Temperature Steam و ASCO™ 256.

شیرهای کنترل جهت (Directional Control):

ASCO™ 551 Solenoid Spool و ASCO™ 553 1/2″ Solenoid Spool در این دسته بندی قرار می گیرد.

دسته بندی های دیگر تولیدات آسکو عبراتند از: شیرهای سیالات خشن (Aggressive)، شیرهای هسته ای (Nuclear)، تولیدات احتراق (Combustion)، شیرهای ایمنی (Safety)، شیرهای برودتی (Cryogenic)، شیرهای سرویس اکسیژن (Oxygen Service) و شیرهای پالسی.

این محصولات، همچنین براساس عملکرد به دسته های نرمال بسته 2/2، نرمال بسته 3/2، نرمال باز 3/2، نرمال باز 2/2، یونیورسال 2/2، 4 راهه، فنر برگشتی (Spring Return) 5/2، نرمال بسته 3/2- فنربرگشتی 5/2، هوا برگشتی (Air Return) 5/2، فشاری (Pressure Held) 5/2، نرمال بسته 3/2 مرکز بسته، نرمال بسته-نرمال باز 3/2، تفاضل برگشتی 5/2 و رهاساز فشار (Pressure Release) 5/3، تقسیم بندی می شوند.

تغذیه الکتریکی این نوع شیرها هم میتواند از نوع جریان مستقیم و هم می تواند از نوع جریان متناوب باشد. بازه ولتاژهای کاری آن ها بسته به انواع مدل های این شرکت دارای 12 Vdc، 24 Vdc، 120 Vdc و 240 Vdc و برای جریان متناوب دارای 24 Vac، 110 Vac و 220 Vac می تواند باشد و فرکانس های آن ها دارای 50Hz، 60Hz و یا هردو است.

متریال بدنه

متریال های بدنه در این محصولات برنجی، انواع آلیاژ های فولادی، آلومینیوم و پلاستیک مهندسی شده است.

سیالات عبوری

مدل های محصولات آسکو برای سیالات مختلف طبقه بندی شده است. این سیالات عبارتند از: هوا و گازها بی اثر، آب، نفت سبک، سوخت گاز، اکسیژن، گاز طبیعی، بخار، هوای خشک و آب داغ.

مدارک (Certifications)

این تجهیزات بسته به مدل محصول دارای مدارک حفاظت در برابر نفوذ IP67، IP65، حفاظت در برابر انغجار ATEX zone 0 , 1، حفاظت الکتریکی SIL و IEC 61508 است.

کاربردها:

کاربردهای سلونوئید ولوهای آسکو عبارتند از:

  • کاربردهای تجاری
  • تجهیزات تشخیص و تحلیلی (Analytical & Diagnostics)
  • تجهیزات صنعتی مانند قطع و وصل هوای فشرده
  • گرمادهی
  • پالایش
  • صنایع غذایی
  • کنترل اکچوایتور شیرها
  • اتوموبیل سازی
  • اتاق پرس
  • کمپرسورها
  • تجهیزات دارویی
  • تجهیزات تجاری آشپزخانه
  • سیستم های جمع آوری گرد و خاک
  • تولید تایر
  • میکروالکترونیک
  • ساخت نیمه هادی ها
  • سیستم های تعلیق بادی
  • ماشینهای CNC

مطالب مرتبط

فلنج عایق

فلنج عایق

کیت عایقی فلنج جهت عایق نمودن خطوط لوله در برابر جریان های ناگهانی و عدم انتقال آن به طرف دیگر فلنج ساخته شده و در سه تیپ سری E،F،D و با توجه به نوع فلنج مورد استفاده شده انتخاب می گردد. 

جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) یا شماره موبایل 09374371848 تماس بگیرید
تماس فوری(مشاوره و خرید)