شیر سماوری برنجی

شیر سماوری برنجی (Brass Plug Valve)

شیر سماوری برنجی نوعی ولو با پلاگ های مخروطی یا استوانه ای دارای تعدادی سوراخ میباشد. در این نوع شیرها پلاگ، به منظور کنترل جریان در محور خود می چرخد و معمولا دارای یک یا چند حفره جریان هستند که به وسیله آن جریان سیال را از میانه خود عبور می دهند. این ولوها دارای دو نوع پیکربندی هستند که دو حالت بسته و باز را در خط لوله برقرار می سازند. پورت های ورودی و خروجی در حالت 90º به طور کامل سیال را عبور می دهد.

قیمت و خرید شیر سماوری برنجی

در پلاگ ولوهای با سایز بزرگتر (بالای DN80)، ممکن است نیروی اضافی جهت باز و بسته کردن شیر نیاز باشد. دلیل این امر دو مورد میتواند باشد. اولی تماس بیشتر سطوح پلاک و قسمت سیلینگ (Sealing) است و دومی شرایط نامطلوب عملکرد مانند فشار و دمای بالا است. در این موارد به جای لور (Lever) از هندویل های جعبه دنده ای برای تغییر موقعیت پلاگ استفاده می شود که این امر نیروی مورد نیاز برای چرخاندن پلاگ را به صورت قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.

شیر سماوری برنجی

شیر سماوری برنجی، برای فشارهای پایین و دماهای پایین مناسب هستند و در سایزهای 250mm تا 300mm طراحی می شوند. محدودیت اصلی این ولوها این است که در دماهای بالا، انبساط متفاوتی در دو قسمت پلاگ و سیلینگ اتفاق می افتد و این باعث کاهش فشردگی این دو و شل شدن و نشتی می گردد.

عملکرد شیر سماوری برنجی

این نوع ولوها برای قطع سریع (Quick Shutoff) بسیار مناسب هستند. هرچند اصطکاک بالا در این ولوها دقت فرایند تعدیل را پایین می آورد و کاربرد آن را محدود می کند. در فرایند تعدیل (Throttling)، پلاگ به صورت نیمه باز است و در پورت های ورودی و خروجی محدودیت ایجاد می کند. این دو محدودیت دو مرحله افت فشار را ایجاد می کند. با طراحی مناسب این ولوها میزان نشتی از طریق فشار مناسب پلاگ به بدنه اسلیو (Sleeve)، به حداقل می رسد. در این ولوها با به کارگیری دیافراگم نیز می توان از نشتی جلوگیری کرد.

این شیرها از نظر ساختاری انواع دیگری مانند شیرهای سماوری سه راهه نیز دارند دارای دو کانال خروجی یا دو کانال ورودی هستند. در این نوع ساختار در زاویه 90º سیال اجازه خروج از یکی از خروجی ها را دارد و در حالت نیمه باز، سیال احتمالا از هر دو خروجی خارج شود. در این ساختارها ممکن است برای باز شدن کامل شیر، پلاگ به جای 90º ،180º بچرخد.

انواع شیرهای سماوری از نظر طراحی

شیرهای سماوری از لحاظ طراحی به چهار نوع شامل روانکاری شده، روانکاری نشده، خارج از مرکز و کشویی تقسیم بندی می شوند. در ادامه به توضیح هرکدام از آن ها می پردازیم.

1.شیرهای سماوری روانکاری شده (Lubricated Plug Valves)

در این نوع شیرها، روغن روانکاری برای عمکرد بهتر و نرم تر شیر هنگام باز و بسته شدن به کار می رود. همچنین نیازمند تزریق مرتب روغن به قسمت میانه پلاگ و بدنه خود هستند. روغن کاری به شکلی باید باشد که با جریان سیال مخلوط نشود. زیرا باعث ایجاد ناخالصی و آلودگی در سیال خواهد شد. علاوه بر این باید تحمل دمایی بالایی داشته باشد.

روغن کاری موثر باید الاستیسیته و خواص شیمیایی مناسب داشته باشد و توانایی آب بندی موثر را داشته باشد. این روش همچنین فرسایش شیر را از طریق روانتر شدن حرکت آن کاهش می دهد.

این نوع شیرها در سایزهای بین DN15 تا DN900 استفاده می شوند. و کاربرد آن ها در مواردی است که فشار فرایند بالاتر از 2500 psi است.

بیشتر بخوانید: شیر سماوری ویکا

2.شیرهای سماوری روانکاری نشده (Non-Lubricated Plug Valves)

این نوع شیرهای سماوری معمولا برای فشارهای پایین مورد استفاده قرار می گیرند. در ساختار آن ها معمولا از یک نوع لاینر الاستیک در داخل سوراخ پلاگ استفاده می شود. در این حالت تماس بین لاینر و بدنه باعث اصطکاک کمتر بین پلاگ و بدنه می شود. انواع این نوع ولوها عبارتند از:

  1. شیر سماوری بلند شونده: این نوع پلاگ ولوها دارای یک اهرم بلند شونده هستند که به این وسیله پلاگ از سیلینگ جدا شده و اجازه چرخش پیدا می کند.
  2. شیر سماوری با پلاگ غلاف دار: این نوع شیر دارای یک غلاف یا اسلیو (Sleeve) است که بین بدنه و پلاگ قرار گرفته و روغنکاری شده است.
  3.  شیر سماوری با لینینگ کامل: این نوع شیر دارای یک بدنه آهن ریخته گری یا داکت است که با تفلون پوشانده شده است.

شیرهای سماوری روانکاری نشده

3.شیرهای سماوری خارج از مرکز (Eccentric Plug Valves)

در طراحی این نوع شیرها یک فرم نیم پلاگ استفاده شده است که این امر باعث می شود در مواقعی که نیازمند نیروی بالا هستند با ایجاد حداقل اصطکاک، شیر باز یا بسته شود. این نوع شیرهای سماوری طیف گسترده ای از کاربردها مانند کنترل جریان و سرویس های ایزوله کننده را به خود اختصاص می دهد. مواردی از کاربردهای این نوع پلاگ ولوها عبارتند از آب و فاضلاب، ذرات متخلخل، دوغاب و سرویس های دیگر.

4.شیر سماوری کشویی (Expanded Plug Valves)

این نوع شیر از چند قسمت تشکیل می شوند و امکان تعمیم کشویی در آن وجود دارد. ساختار این نوع شیر امکان عملکرد Block & Bleed دوگانه را ایجاد می کند. در این شیرها تماس کمتری میان بدنه و سیلینگ ایجاد می شود و این منجر به سایش کمتر می شود و در کاربردهایی که عایق بندی دوگانه احتیاج ندارند، استفاده می شود.

شیر سماوری کشویی

مزایای استفاده از شیر سماوری برنجی

شیر های سماوری، کاربرد های زیادی در صنایع مختلف از قبیل صنایع شیمیایی، تاسیسات صنعتی، کشتیرانی، صنایع فولاد، پالایشگاه نفت دارند. در ادامه برخی مزایای این مدل شیرها ذکر شده است.

  • طراحی ساده و تعداد قسمت های کمتر
  • شیر سریع باز و بسته می شود.
  • ایجاد حداقل مقاومت در برابر جریان
  • انواع چند راهه این ولوها اجازه تنظیم جهت جریان سیال در انشعابات را بدون نیاز به استفاده از چند ولو فراهم می کند.
  • یک سرویس با نشتی بسیار پایین را فراهم می کند.
  • پاکسازی و گندزدایی این شیرها بدون جداسازی شیر امکان پذیر است.

معایب شیرهای سماوری

در شیرهای سماوری با سایزهای بزرگ که اصطکاک بالا است، برای عملکرد شیر نیروی بالایی نیاز است و متعاقبا ممکن است نیازمند عملگر یا Actuator باشند. این شیرها علی رغم داشتن طراحی شبیه به شیرهای توپی، نسبت به این شیرها گران قیمت تر هستند و افت فشار بیشتری به دلیل کاهش سایز در پورت های ورودی و خروجی خود دارند.

تست ها و استانداردهای مورد نیاز برای طراحی شیرهای سماوری

یک شیر سماوری باید دارای مدارک طراحی، تست و بازرسی مطابق با استانداردهای زیر باشد:

  1. ASME B16.10
  2. API 599
  3. API 6D
  4. API 598
  5. API 6FA
  6. BS 5353 و BS 5188
  7. MSS SP61 و MSS SP 25 و MSS SP 78

متریال های شیر سماوری برنجی

برای ساخت شیرهای سماوری از متریال های مختلفی متناسب با نوع و محل کاربرد آن استفاده می شود. شیر سماوری برنجی، شیر سماوری فولادی و استیل از انواع رایج شیر سماوری در صنایع میباشند.

شیرهای سماوری برنجی

شیر سماوری برنجی به دلیل سختی کمتر نسبت به دیگر متریال ها (مثلا فولاد زنگ نزن)، دارای آب بندی بهتر و استفاده و نصب آسانتری هستند. همچنین دارای قیمت ارزانتری نسبت به دیگر شیرهای سماوری می باشند. علیرغم مزایای آنها گفت که شیرهای سماوری برنجی مقاومت کمتری در برابر شرایط محیطی دارند و اغلب در کاربردهای فرایندی با دما یا فشار بالا استفاده نمی شوند.

همچنین برای آب شرب انتخاب مناسبی هستند به جز در مواردی که این آب مواد خورنده داشته باشد یا مثلا شامل املاحی مانند نمک باشد. این نوع شیرها در مصارف کنترلی و تنظیم فشار سیال استفاده می شوند. نمونه هایی از کاربردهای این شیرها عبارتند از مصارف خانگی، سیستم های تهویه مطبوع، اتومبیل سازی، هوا و فضا و نفت و گاز.

پارامترهای مهم برای خرید شیرهای سماوری برنجی

این نوع شیرها معمولا ساختاری ساده دارند و به همین دلیل قیمت مناسبی دارند. نکاتی که در انتخاب مناسب شیرهای سماوری برنجی تاثیر دارند:

  • قیمت مقرون به صرفه نسبت به شیرتوپی
  • احتمال الودگی و به دام افتادن سیال در شیر سماوری کمتر از شیر توپی است.
  • نوع اتصال (فلنجی، رزوه ای یا جوشی)
  • نوع شیر سماوری (روانکاری شده یا نشده، خارج از مرکز یا کشویی)
  • نوع پورت شیر سماوری( دهانه گرد، مستطیل ، چند پورت و…)
  • فشار کاری
  • نیاز به نگهداری و تعمیرات آسانتری نسبت به شیرهای توپی دارند.

قیمت و فروش شیرهای سماوری برنجی

خرید و فروش انواع ابزار دقیق و شیرالات صنعتی ( انواع شیرهای سماوری) از برند های معتبر بازار و روز دنیا (روزمونت – فیشر – اندرس هاورز و..) با قیمت مناسب و ارسال سریع به سراسر کشور را در فروشگاه ابزار دقیق تجهیز صنعت می توانید مشاهده نمایید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر برای خرید و استعلام قیمت شیر سماوری (پلاگ ولو) با کارشناسان فروش ما تماس حاصل فرمایید.

مطالب مرتبط

گیج فشار ویکا

گیج ویکا

گیج ویکا گیج‌های فشار تجهیزاتی هستند که برای اندازه‌گیری و نمایش میزان فشار سیال استفاده …

جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) یا شماره موبایل 09374371848 تماس بگیرید
تماس فوری(مشاوره و خرید)