شیر فشار شکن استیل

شیر فشار شکن استیل (Steel Pressure Reducing Valve) یا رگولاتور استیل، یکی از انواع شیرهای فشار شکن می باشند که به طور اتوماتیک یا دستی فشار زیاد و متغیر ورودی را کاهش می دهند و به فشار خروجی ثابت تبدیل می کنند. شیر فشارشکن استیل از متریال استیل به دلیل مقاومت در برابر خوردگی و فشارهای بالا ساخته می شوند. در صنایع مختلفی از قبیل صنابع غذایی، ساختمان سازی، نفت وگاز و غیره به کار می روند. این شیرها در برندها، سایزهای متفاوت و برای سیالات مختلف (گاز یا مایع) تولید می گردند.

بهره گیری از شیرهای فشار شکن سهولت بهره برداری از شبکه و خطوط انتقال، جلوگیری از هدر رفتن سیال، کاهش فشارهای ناخواسته شبکه و هزینه انتقال را در بردارد. شیرهای فشار کن دارای یک پیچ تنظیمی مخصوص فشار هستند که به وسیله آن فشار خروجی تنظیم می شود و قبل از این شیرها از صافی استفاده می شود. این شیرها نقش مهمی در ایمنی سیستم و سلامت سایر اجزای فرآیند به عهده دارند.

انواع شیر فشار شکن استیل

رگولاتور استیل بر حسب نوع عملکرد و نوع سیال (هدرولیکی یا نیوماتیکی) به دو دسته تقسیم می شوند:

1.با عملکرد مستقیم

(Direct acting Pressure Reducing Valve)

شیرهای تقلیل با عملکرد مستقیم، از ساده ­ترین شیرهای تقلیل فشار می­ باشند. این شیرها به دلیل ساختار ساده و وزن کم برای کنترل فشار و جریان های کم در صنایع مورد استفاده قرار می گیرند.

نحوه کار به این صورت است که فشار بخار خروجی از شیر بر قسمت زیرین دیافراگم نیرو اعمال می­کند و در مقابل، فنر نیروی رو به پایینی را در خلاف جهت اعمال می­ نماید.  نیروی حاصل از جمع جبری این دو نیرو و نیروی رو به بالا که توسط جریان ورودی به شیر اعمال می‌شود، موقعیت دقیق شیر اصلی و در نتیجه درصد کاهش فشار را تعیین می‌کند. با استفاده از پیچ روی فشارشکن، میزان تقلیل فشار موردنظر را همراه با استفاده از فشارسنج‌های نصب شده در خط بخار میتوان تنظیم کرد.

قدرت فنر به وسیله پیچ روی فشار شکن قابل تنظیم می باشد و در نتیجه می­توان میزان کاهش فشار دلخواه را با استفاده از آن و فشارسنج­ های نصب شده در خط بخار بدست آورد.

2.پایلوت دار

(Pilot Operated)

 شیرهای فشار شکن پایلوت دار برای کنترل دقیق فشار و ثابت نگه داشتن جریان های بالا به کار می روند. ساختار اصلی آنها شامل فنر تنظیم، دیافراگم کمکی، شیر هدایت­گر، شیر اصلی و دیافراگم اصلی می­ باشد. این رگولاتورها به دلیل وجود پایلوت به کاهش فشار واکنش نشان می دهند و مستقیما شیر را به کار می اندارند.

رگولاتور استیل پایلوت دار دارای مزیت­ هایی نسبت به رگولاتور استیل با عملکرد مستقیم هستند. به منظور تغییر وضعیت شیر اصلی، فقط جریان بسیار کوچکی از بخار لازم است. بنابراین تغییرات بسیار کم فشار پایین دست باعث تغییرات بزرگ در میزان جریان اصلی شده که نشان­ دهنده حساسیت بالای شیر می ­باشد. از طرف دیگر، خروجی این شیرها مستقل از تغییرات فشار بالا دست جریان هستند. به این صورت که اگر چه در اثر ازدیاد فشار بالادست، نیروی عمودی وارد بر شیر بیشتر می شود. از طرف مقابل همین نیرو از طریق لوله به زیر دیافراگم اصلی نیز وارد می گردد که با هم خنثی شده و در نتیجه شیری خواهیم داشت که کنترل دقیق فشار را مستقل از تغییرات فشار ورودی تامین خواهد کرد.

شیرهای فشار شکن استیل پایلوت دار، در دو نوع دیافراگمی و پیستونی ساخته می شوند.

3- پایلوت دار دیافراگمی

 این رگولاتورها توانایی کنترل جریان و فشارهای بالا را دارند. در حقیقیت مانند شیرهای کنترلی عمل می کنند. شیرهای پایلوت دار دیافراگمی دارای دیافرگم بزرگی می باشند که به وسیله آن وظیفه به کار انداختن شیر را دارند و نوسان کاهش فشار را حتی در زمانی که جریان را کنترل می کنند، به حداقل می رسانند. از این شیرها در صنایع گوناگونی از قبیل ساختمان سازی، تجهیزات تهویه مطبوع، آبیاری و… استفاده می شود.

4- پایلوت دار پیستونی

این نوع شیرها معمولا در خطوط بخار به کار می روند و در قسمت عملیاتی خود دارای پیستون می باشند. رگولاتور استیل پیستونی دارای مقاومت بالا و کنترل بسیار بالایی در کاهش فشار با میزان نوسان 0.05MPA یا کمتر را دارند. در صنایع مختلفی نظیر ساختمان سازی، ابیاری و کشاورزی، تجهیزات تهویه مطبوع مورد استفاده قرار می گیرند.

نحوه نصب شیر فشار شکن استیل

نصب شیر فشار شکن استیل به صورت سری

در این روش کاهش فشار در چند مرحله انجام می گیرد که برای کاهش فشار در افت فشارهای بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

کاهش فشار به وسیله دو شیر هنگامی توصیه می شود که فشار اولیه 200psi یا بیشتر و یا نسبت کاهش فشار 1 به 4 باشد. به عنوان مثال کاهش فشار از 250 psi تا 50 psi  جریانی که تا حد زیادی نوسان دارد را از دو مرحله کاهش فشار سریالی استفاده می کنیم تا شیرها تحت تفاوت فشار زیادی قرار نمی گیرند و در نتیجه عمر شیرها طولانی تر می شود.

نصب شیر فشار شکن استیل به صورت موازی

سیستم موازی ( موازی بسته شدن فشار شکن ها به هم ) افت فشاری را که می خواهیم با دو یا چند فشارشکن تامین می کنیم به این صورت که افت فشار را بین شیرهای فشار شکن تقسیم می کنیم. در سیستم از دو فشار شکن به صورت موازی استفاده می کنیم به صورتی که هنگامی که یکی از آن ها از سیستم خارج شود دیگری وارد سیستم می شود و وقفه ایجاد نمی شود. به عنوان مثال در شرایطی که برای تامین آب یک ساختمان چند طبقه که برای هر طبقه یک مقدار افت فشار نیاز داریم از سیستم موازی برای قرار دادن فشار شکن ها در مسیر انتقال استفاده می کنیم.

اهش فشار با بستن شیر فشار شکن استیل به صورت سری

نحوه ی عملکرد شیر فشار شکن استیل (رگولاتور استیل)

پیش از نصب شیرهای فشارشکن برای اینکه هوای داخل سیستم لوله کشی کاملا تخلیه شود، تمامی شیرهای سیستم را باز می کنیم. شیرهای فشارشکن را میتوان به دو روش افقی و عمودی نصب کرد. جهت تسهیل در امر نگهداری و تعمیر از دو شیر قطع و وصل در دو طرف شیر فشار شکن استفاده می شود. در این شیرها از طریق پیچاندن پیچ فنر بالایی (ساعتگرد یا پاد ساعتگرد) شیر میتوان فشار خروجی را افزایش یا کاهش داد.

کاربرد رگلاتور استیل در صنایع مختلف

رگولاتورهای استیل به طور گسترده ای در صنایع و واحدهای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از کاربردهای رایج رگولاتورهای استیل عبارتند از:

کنترل فشار: برای کنترل و تنظیم فشار سیالات در سیستم‌های مختلف استفاده می‌شوند.
جلوگیری از تبخیر: برای تنظیم فشار گاز در سیستم‌های tank blanketing، که در آنها از یک لایه گاز برای جلوگیری از تبخیر مایع استفاده می‌شود به کار می روند.
کنترل جریان: برای کنترل جریان سیال در سیستم‌های مختلف در خطوط لوله‌کشی، سیستم‌های تهویه، سیستم‌های آبیاری و سایر کاربردهای کنترل جریان مورد استفاده قرار میگیرند.
حفاظت از تجهیزات: در برخی از سیستم‌ها برای حفاظت از تجهیزات در برابر فشار یا جریان غیرمجاز استفاده می‌شوند. این کاربرد ممکن است در سیستم‌های حفاظت در برابر افزایش فشار (overpressure protection)، جریان برگشتی (backflow prevention) و سایر حالات حفاظتی مورد استفاده قرار بگیرد.

مزایا و معایب 

رگولاتورهای استیل استیل یکی از بهترین و ارزانترین رگولاتورها یا شیرهای صنعتی است و با توجه به تنوع در عملکرد و نوع سیال در صنایع فولاد، پتروشیمی، نفت و گاز،کشاورزی، غذایی و … استفاده می شود. مزایای شیرهای فشار شکن استیل به شرح زیر می باشد.

  • طراحی ساده و هزینه کم
  • کاهش نشتی
  • نصب و نگهداری آسان
  • عدم نیاز به نیروی خارجی برای عملکرد
  • اصطکاک پایین میان قطعات و جریان سیال
  • قابل استفاده برای انواع سیالات (مایع، گاز و بخار)
  • امکان استفاده در دماهای مختلف

شیر های فشارشکن استیل در کنار مزایای فوق دارای معایبی نیز هستند که عبارتند از: 

  • برای عملکرد صحیح محیط کنترلی باید کاملا تمیز باشد.
  • شیرهای فشارشکن توانایی سازگاری با بی صدایی / ندارند.
  • در افت فشار کم، شیرهای فشارشکن قابلیت کنترل را از دست می دهند.
  • واکنش نشان دادن به ذرات گرد و غبار و رسوب در سیالات 

 اکثر مشکلات فشار شکن ها بر اثر ورود اجسام خارجی (در سیستم بخار ورود بخار مرطوب) به وجود می آید به این دلیل حتما باید از صافی (سپریتور در سیستم بخار) قبل از شیر های فشار شکن استفاده نمود و صافی ها به صورت دوره ای و با برنامه زمانی تمیز و سرویس گردند. اگر تجهیزات نصب شده در خروجی شیرهای فشار شکن قابلیت تحمل فشار ورودی به شیر را نداشته باشند باید از شیر های اطمینان (safety valve) استفاده شود تا در صورت خرابی آنها از دستگاه محافظت به عمل آید.

قیمت شیر فشار شکن استیل  و عوامل تاثیرگذار

عوامل متعددی بر قیمت رگولاتور استیل تاثیرگذار هستند. شیرهای فشار شکن با توجه به سایز، مدل و … در قیمت های متفاوتی به فروش می رسند. در ادامه برخی از عوامل موثر بر قیمت شیر فشارشکن استیل عبارتند از:

  • محدوده دما و فشار فرایندی
  • نوع شیر دیافراگمی یا پایلوت دار
  • حداکثر فشار 
  • برند مورد نظر
  • سایز شیر
  • نوع اتصال
  • استاندارد طراحی
  • ظرفیت شیر
  • نوع رگولاتور یا شیرفشارشکن (عملکرد مستقیم یا پایلوت دار)

خرید و فروش رگولاتور استیل یا شیر فشار شکن استیل

شیر فشار شکن استیل از تجهیزات رایج و پر کاربرد در کنترل و کاهش فشار سیالات می باشد که در  صنایع فرآیندی به کار می رود. این تجهیزات در متریال، ابعاد و انواع گوناگونی توسط برندهای مختلفی تولید می شوند و قیمت های متفاوتی دارند.

فروش انواع ابزار دقیق ( انواع شیرهای فشار شکن و…) از برند های معتبر بازار و روز دنیا (روزمونت – فیشر – اندرس هاورز و..) با قیمت مناسب و ارسال سریع به سراسر کشور در فروشگاه ابزار دقیق  تجهیز صنعت  را می توانید مشاهده نمایید.

تجهیز صنعت در جهت افزایش سطح کیفی صنایع در حوزه ابزاردقیق  انواع شیر فشار شکن استیل را با مناسب ترین قیمت و بهترین کیفیت به فروش می رساند. علاقه مندان عزیز می توانند برای مشاهده رگولاتور استیل به فروشگاه تجهیز صنعت مراجعه کرده و برای کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت با کارشناسان فروش ما در تماس باشند.

جهت مشاهده انواع و خرید شیر فشار شکن تجهیزصنعت کلیک نمائید.

مطالب مرتبط

گیج فشار ویکا

گیج ویکا

گیج ویکا گیج‌های فشار تجهیزاتی هستند که برای اندازه‌گیری و نمایش میزان فشار سیال استفاده …

جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) یا شماره موبایل 09374371848 تماس بگیرید
تماس فوری(مشاوره و خرید)