لول سوئیچ لرزشی

لول سوئیچ لرزشی چیست؟

لول سوئیچ لرزشی، یکی از تجهیزات پرکاربرد اندازه گیری سطح می باشد که جهت کنترل و نظارت بر سطح سیالات مایع و جامد در مخازن و ارسال سیگنال قطع و وصل (ON/OFF) به سایر تجهیزات مانند پمپها و غیره به کار می روند.

امروزه سیالات مختلفی نظیر سیالات هیدروکربنی، آب، اسیدها، آبمیوه ها، سیالات جامد نظیر پودرها، دانه های قهوه و … در داخل مخازن ذخیره می گردند. با توجه به اینکه نحوه قرارگیری و شکل این سیالات در داخل مخزن نسبت به یکدیگر متفاوت است، اصول و ساختار خاصی برای تشخیص سطوح این نوع سیالات به کار گرفته می شود.

سوئیچ های سطح لرزشی در صنایع فرآیندی مختلف از جمله صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، شیمیایی، دارویی، غذایی، آب و فاضلاب و غیره مورد استفاده قرار می گیرند.

لول سوئیچ لرزشی18

تجهیز صنعت یکی از بزرگترین تامین کنندگان و واردکنندگان تجهیزات ابزار دقیق و شیرآلات صنعتی در کشور است. این فروشگاه بزرگ و مطمئن در جهت افزایش سطح کیفی صنایع در حوزه ابزار دقیق انواع لول سوئیچ لرزشی در برندهای متنوع را با نازلترین قیمت و بهترین کیفیت به فروش می رساند.

در واقع لول سوئیچ لرزشی (Vibration Level Switch) جز سنسورهای تماسی می باشد که تیغه های آن با فرکانس مشخصی نوسان می کند هنگامی که سطح سیال به تیغه ها برسد فرکانس نوسان تغییر و ارتعاش قطع می شود. در نهایت فرمان فعال کردن خروجی لول سوئیچ صادر و سطح سیال را کنترل می کند.

لول سوئیچ های لرزشی با نام دیگر دیاپازونی یا چنگالی در صنایع به صورت افقی، عمودی و در مواردی به صورت زاویه دار نصب می شوند. همچنین در تمامی مخازن جهت اطلاع از پر یا خالی بودن سیال داخل مخزن از یک یا چند سوئیچ سطح استفاده می شود. در ادامه به معرفی انواع و عملکرد آن می پردازیم.

برای کسب اطلاعات فنی بیشتر در مورد خرید و استعلام قیمت لول سوئیچ لرزشی با کارشناسان فنی و فروش ما در تماس باشید.

انواع لول سوئیچ لرزشی

سوئیچ های سطح لرزشی در انواع مختلفی با توجه به نوع سیال فرآیندی و شکل ظاهری تولید می شوند که عبارتند از:

1.لول سوئیچ لرزشی تک میله ای (Vibration Rod Level Switch)

سوئیچ های سطح تک میله ای جهت اندازه گیری سطح سیال بالکی به عنوان آشکارساز پر یا خالی بودن مخازن در فرآیندهای صنعتی به کار می روند. این مدل سطح سنج، قطعه متحرک بیرونی ندارد و برای مواد جامد و جامدات پودری مناسب می باشد.

پیزوهای تحریک شده الکتریکی موجب ارتعاش پراب لول سوئیچ می شوند. به محض اینکه سنسور با سیال پوشانده شود ارتعاش کاهش می یابد در نتیجه تغییر جریان الکتریکی باعث سیگنال خروجی سوئیچ می شود.

Vibration Rod Level Switch

2.لول سوئیچ لرزشی چنگالی (Vibration Tuning Fork Level Switch)

سوئیچ های لرزشی دیاپازونی یا چنگالی با مکانیزم یکسان به دو صورت با توجه به نوع سیال و طول چنگال با چنگال های کوتاه و بلند ارائه می شوند.

لول سوئیچ لرزشی با چنگال های بلند با سنسور داخلی استک (Stack driver vibrating switch)  مناسب برای سیالات جامد بالکی مانند قهوه و غیره می باشند. اما لول سوئیچ های چرخشی  با چنگال های کوتاه با سنسور بای مورف (Bi morph vibrating switch) برای کنترل سطح سیالات مایع مورد استفاده قرار می گیرند.

شکل سمت راست نمونه یک Bimorph vibrating switch  و شکل سمت چپ نمونه یک Stack driver vibrating switch است. این سوییچ ها با نام دیاپازونی هم شناخته می شوند.

لول-سوئیچ-ویبرشن-1-

مزایای لول سوئیچ لرزشی

سوئیچ های سطح لرزشی یا ارتعاشی دارای مزیت هایی نسبت به سایر لول سوئیچ های موجود در بازار می باشد. طراحی قوی و نصب آسان، سوئیچ های سطح ارتعاشی را به یک انتخاب محبوب برای بسیاری از کاربردهای صنعتی تبدیل کرده است. برخی از این مزایای لول سوئیچ لرزشی عبارتند از:

  • نصب و نگهداری آسان
  • قابلیت تحمل و عملکرد در دما و فشارهای بالا
  • حساسیت بالا و کنترل سطح سیالات مختلف
  • قابلیت تنظیم و تغییر فرکانس رزونانس
  • آلارم خالی بودن یا پر شدن بیش از حد مخازن و سیلوها
  • قیمت مناسب و مقرون به صرفه
  • هشدار نشتی در مخازن
  • محافطت از سایر تجهیزات مانند پمپ و موتورها
  • قابلیت انتخاب  متریال پراب سنسور بر اساس نوع سیال ( خوردندگی و غیره)
  • قابلیت نصب در محیط های انفجاری با توجه به استاندارد  ATEX و Ex

توانایی لول سوئیچ لرزشی برای اندازه گیری دقیق تحت شرایط مختلف آنها را به ابزاری ضروری در کنترل فرآیند و اتوماسیون مدرن تبدیل می کند. از معایب لول سوئیچ های لرزشی به شکستگی شاخک‌ها (چنگال‌ ها) در اثر ضربه سیالات میتوان اشاره کرد.

عملکرد لول سوئیچ لرزشی

سوئیچ‌های سطح لرزشی در صنایع به نوع چنگالی یا دیاپازونی نیز معروف هستند و در صنایع مختلف برای کنترل و اندازه گیری ارتفاع سطح مایعات و جامدات پودری مورد استفاده قرار گیرند.

مکانیزم عملکردی این تجهیز به این صورت میباشد که ابتدا پس از متصل کردن آن به جریان برق، سنسور پیزو الکتریک آن با فرکانس رزونانس، تحریک و با فرکانس ثابت به ارتعاش در می‌آید. به محض اینکه سیال موجود در مخزن، سطح سنسور را بپوشاند، فرکانس نوسان سنسور (دیاپازونی شکل) تغییر می‌کند. در نهایت، این تغییر فرکانس، منجر به ارسال سیگنال سوئیچ یا تغییر وضعیت خواهد شد و یک کنتاکت الکتریکی را قطع یا وصل می‌کند.

کاربردهای لول سوئیچ لرزشی

به طور کلی سوئیچ های سطح لرزشی برای دو عملکرد بسیار مهم به کار می روند:

سوئیچ های سطح لرزشی به عنوان کنترلر برای جلوگیری از سرریز شدن مخازن هنگام رسیدن به یک سطح معین استفاده می شوند. از سوی دیگر سوئیچ های سطح به عنوان محافظ  سایر تجهیزات به کار می روند. به عنوان مثال اگر سیال کافی در لوله ورودی وجود نداشته باشد پمپ ها به موقع خاموش می شوند. به عبارت بهتر سوئیچ سطح لرزشی می تواند زمان خاموش شدن پمپ را تشخیص دهد و در نتیجه از آسیب دیدن پمپ جلوگیری کند.

بر خلاف سوئیچ های شناور، سوئیچ های سطح لرزشی طراحی بسیار فشرده ای ارائه می دهند که به ویژه برای نظارت بر سطوح سیالات در سیستم های پایپینگ مناسب است. همچنین سوئیچ های سطح ارتعاشی برای سیال جامد مانند گرانول یا پودر نیز به کار می رود. اما سوئیچ شناور فقط می تواند برای تشخیص سطح سیالات مایع استفاده شود.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت لول سوئیچ لرزشی

یکی از سوییچ های پرکاربردی که برای مشخص کردن سطوح این سیالات (مایع و توده ای شکل) به کار برده می شود، سوییچ های ویبره یا لرزشی می باشند. قیمت لول سوئیچ های لرزشی علاوه بر شرایط بازار و نوسانات دلار تحت تاثیر عوامل متعددی قرار می گیرد.

به عنوان مثال سوئیچ های سطح از برندهای معتبر و کیفیت مرغوب با استانداردهای ضدانفجاری از قیمت بالاتری برخوردار هستند. برخی دیگر از این عوامل به شرح زیر می باشد:

  • نوع سوئیچ سطح لرزشی (چنگالی یا میله ای)
  • برند و شرکت سازنده (اندرس هاوزر و غیره)
  • نوع سیال (مایع یا جامد)
  • نوع و سایز اتصال (رزوه ای و فلنجی)
  • محدوده دما و فشار فرآیندی
  • گواهی و استانداردها (ضد انفجاری بودن)
  • متریال قسمت های درگیر با سیال (Wetted part)

خرید و فروش لول سوئیچ لرزشی

سوئیچهای سطح لرزشی جهت کنترل سطح سیالات مختلف مایع در داخل مخازن مانند سیالات هیدروکربنی، آب، اسیدها، آبمیوه ها، سیالات جامد نظیر پودرها، دانه های قهوه و … کاربرد دارند. در لول سوئیچ های سطح از ویبره (لرزش) بین دو پایه چنگالی استفاده شده است که با یک فرکانس رزونانس مشخص نوسان و در نهایت سطح مخازن را کنترل می کنند.

تجهیز صنعت یکی از بزرگترین تامین کنندگان و واردکنندگان تجهیزات ابزار دقیق و شیرآلات صنعتی در کشور است. این فروشگاه بزرگ و مطمئن در جهت افزایش سطح کیفی صنایع در حوزه ابزار دقیق انواع لول سوئیچ لرزشی در برندهای متنوع را با نازلترین قیمت و بهترین کیفیت به فروش می رساند.

برای کسب اطلاعات فنی بیشتر در مورد خرید و استعلام قیمت لول سوئیچ لرزشی با کارشناسان فنی و فروش ما در تماس باشید.

مطالب مرتبط

فلنج عایق

فلنج عایق

کیت عایقی فلنج جهت عایق نمودن خطوط لوله در برابر جریان های ناگهانی و عدم انتقال آن به طرف دیگر فلنج ساخته شده و در سه تیپ سری E،F،D و با توجه به نوع فلنج مورد استفاده شده انتخاب می گردد. 

جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) یا شماره موبایل 09374371848 تماس بگیرید
تماس فوری(مشاوره و خرید)