کرنش سنج

کرنش سنج چیست؟

کرنش سنج (Strain Gauge) یک سنسور الکترونیکی است که برای اندازه‌گیری کرنش یا تغییرات نسبی طول یک جسم استفاده می‌شود. این تجهیزها به وسیلهٔ تغییر مقدار مقاومت الکتریکی ایجاد شده در آن‌ها، کرنش را به تغییر ولتاژ یا جریان تبدیل می‌کنند. این تغییرات الکتریکی سپس توسط سیستم الکترونیکی قابل اندازه‌گیری و تحلیل هستند.

کرنش برابر است با نسبت تغییر طول یک ماده به حالت اولیه آن. اگر ماده در حالت کشش باشد، کرنش مثبت و اگر در حالت فشرده باشد، کرنش منفی است. رابطهٔ کرنش معمولاً به صورت بی بُعد مثل in/in یا mm/mm بیان می‌شود و مقدار آن را استرین نامیده می‌شود. به دلیل تغییرات کم کرنش، واحد استرین معمولاً به صورت میکرواسترین (με) است.

کرنش سنج ها به دلیل حساسیت بالا به تغییرات کرنش، در اندازه‌گیری دقیق ترین کرنش‌ها استفاده می‌شوند. آن‌ها می‌توانند در چهار گروه کلی استفاده شوند: نوع محوری، برشی، خمشی و پیچشی. اما نوع محوری و خمشی از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند. در کرنش سنج های نوع محوری، کرنش بر اساس نیروی محوری (کشش یا فشار) اندازه‌گیری می‌شود. در نوع خمشی نیز، کرنش بر اساس نوع خمش بر روی ماده اندازه‌گیری می‌شود.

کرنش سنج ها از طریق پل ویتستون به سیستم اتصال داده می‌شوند. پل ویتستون یک ساختار الکتریکی است که شامل چهار پایه است. کرنش سنج به عنوان مقاومت مجهول در یکی از پل ها قرار می‌گیرد، در حالی که سه پل دیگر مقاومت‌های ثابت دارند. هنگامی که مقدار کرنش در کرنش سنج تغییر می‌کند، تعادل پل ویتستون به هم می‌شکند و تغییر ولتاژ در خروجی ایجاد می‌شود که معادل تغییر کرنش در کرنش سنج است.

کرنش سنج‌ها به دلیل حساسیت و دقت بالا، در بسیاری از صنایع و برنامه کرنش سنج (Strain Gauge) یک سنسور الکترونیکی است که برای اندازه‌گیری کرنش یا تغییرات نسبی طول یک جسم استفاده می‌شود. کرنش سنج ها به وسیلهٔ تغییر مقدار مقاومت الکتریکی در آن‌ها، تغییرات کرنش را به تغییر ولتاژ یا جریان تبدیل می‌کنند. این تغییرات الکتریکی سپس توسط سیستم الکترونیکی قابل اندازه‌گیری و تحلیل هستند.

کرنش سنج ها چه چیزی را اندازه گیری می کنند؟

کرنش سنج‌ها برای اندازه‌گیری کرنش استفاده می‌شوند. کلمه کرنش به معنای تغییرات نسبی طول یک جسم است که ناشی از اعمال نیروی خارجی به آن است. وقتی یک نیرو به یک جسم اعمال می‌شود، جسم تغییر شکل یا تغییر مکان می‌دهد که به عنوان کرنش شناخته می‌شود. کرنش سنج‌ها تغییرات کرنش را به تغییرات مقاومت الکتریکی در داخل خود تبدیل می‌کنند. با اندازه‌گیری تغییر مقاومت الکتریکی، می‌توان مقدار کرنش را تعیین کرد. این مقدار سپس به صورت سیگنال الکتریکی قابل اندازه‌گیری و ضبط می‌شود.

کرنش سنج‌ها معمولاً در سلول‌های بار استفاده می‌شوند. سلول‌های بار به طور خاص برای تمرکز نیروی خارجی از طریق المان‌های بار به جایی که کرنش سنج‌ها قرار دارند طراحی شده‌اند. کرنش سنج‌ها نیروی اعمال شده را به تغییر مقاومت الکتریکی تبدیل می‌کنند. سپس با اندازه‌گیری ولتاژ تغییریافته، می‌توان مقدار نیرو را اندازه‌گیری کرد.

به طور خلاصه، کرنش سنج‌ها برای اندازه‌گیری کرنش استفاده می‌شوند. این کرنش‌ها باعث تغییر مقاومت الکتریکی در کرنش سنج می‌شوند و سپس این تغییرات الکتریکی به صورت سیگنال الکتریکی قابل اندازه‌گیری می‌شوند.

کرنش چگونه اندازه گیری می شود؟

برای اندازه‌گیری کرنش با استفاده از کرنش سنج‌ها، کرنش سنج باید به یک مدار الکتریکی متصل شود که قادر به دقیق پاسخ دادن به تغییرات کوچک مقاومت مرتبط با کرنش باشد. چندین کرنش سنج می‌توانند در یک مدار پل ویتستون (Wheatstone Bridge) قرار گیرند تا تغییرات کوچک در مقاومت الکتریکی را اندازه‌گیری کنند. در این تنظیمات، یک ولتاژ تحریکی در سراسر مدار اعمال می‌شود و ولتاژ خروجی در دو نقطه در وسط پل اندازه‌گیری می‌شود.

وقتی هیچ باری بر روی سلول بار (جسم یا ماده مورد آزمایش) نیست، پل ویتستون تعادل شده و ولتاژ خروجی صفر است. اما هرگونه تغییر کوچک در ماده زیر کرنش سنج، باعث تغییر در مقاومت آن می‌شود و پل ویتستون از تعادل خارج می‌شود که منجر به تغییر ولتاژ خروجی می‌شود.

مهم است که تغییر در مقاومت به دلیل کرنش معمولاً بسیار کوچک است. بنابراین، نیاز به تقویت سیگنال وجود دارد تا تغییرات را به طور صحیح اندازه‌گیری و تعیین کند. با این حال، تقویت سیگنال همچنین باعث افزایش سطح نویز غیرمطلوب در سیگنال می‌شود. به منظور رفع این مسئله، فرآیند تنظیم سیگنال (signal conditioning) برای حذف نویز اضافی استفاده می‌شود تا اطمینان حاصل شود که داده‌های به دست آمده دقیق و قابل اعتماد باشند.

انواع کرنش سنج ها

به طور خلاصه، سه نوع ترکیب بندی برای کرنش سنج‌ها عبارتند از:

  1. Quarter-Bridge (ترکیب بندی یک چهارم پل): در این نوع ترکیب بندی، یک کرنش سنج فعال در پل وتستون نصب می‌شود. همچنین، نیاز به یک مقاومت دامی (دومقاومت) و یک مقاومت کرنش سنج (مقاومت دامی) است.
  2. Half-Bridge (ترکیب بندی نیمه پل): در این نوع ترکیب بندی، دو کرنش سنج فعال در پل وتستون نصب می‌شوند. یکی از این کرنش سنج‌ها برای اندازه‌گیری کرنش کششی استفاده می‌شود و دیگری برای اندازه‌گیری تاثیر پواسون (کرنش جبرانی). این نوع ترکیب بندی دارای حساسیت بیشتری نسبت به Quarter-Bridge است و به تغییرات دما حساس نمی‌باشد.
  3. Full-Bridge (ترکیب بندی کامل پل): در این نوع ترکیب بندی، چهار کرنش سنج فعال در پل وتستون نصب می‌شوند. نوع اول و دوم از این ترکیب بندی قابلیت اندازه‌گیری کرنش خمشی را دارند، در حالی که نوع سوم قابلیت اندازه‌گیری کرنش محوری را دارد. همچنین، نوع دوم و سوم از Full-Bridge قابلیت اندازه‌گیری ضریب پواسون را نیز دارند. تغییرات دما نیز در این سه نوع ترکیب بندی تاثیری بر نتایج اندازه‌گیری نخواهد داشت.

خرید و فروش کرنش سنج

کرنش سنج یک سنسور است که برای اندازه‌گیری تغییر در اندازه یا شکل یک جسم به کار می‌رود. این سنسور به تغییر در طول یا حجم جسم در پاسخ به نیروی خارجی حساس است و این تغییر را به یک سیگنال الکتریکی تبدیل می‌کند.
کرنش سنج‌ها در مختلف صنایع و کاربردها مورد استفاده قرار می‌گیرند، از جمله در تجهیزات آزمایشگاهی، رباتیک، خودروسازی، صنعت هوا و فضا، و اندازه‌گیری لرزش و فشار در سازه‌ها و ماشین‌آلات.

برای اطلاعات دقیق‌تر درباره مشخصات فنی، اندازه‌ها و قیمت‌ کرنش سنج، بهتر است با تامین کنندگان و تولیدکنندگان معتبر تماس بگیرید. شرکت تجهیز صنعت خرید و فروش انواع تجهیزات ابزار دقیق، تجهیزات آزمایشگاهی و تجهیزات پایپینگی، محصولاتی متناسب با نیازهای شما در زمینه کرنش سنج را ارائه می‌دهد.

این شرکت دارای کارشناسان متخصص و با تجربه است که می‌توانند اطلاعات دقیقی در مورد مشخصات فنی، قیمت کرنش سنج ، خرید کرنش سنج و فروش کرنش سنج ارائه دهند و شما کاربران را در انتخاب بهترین گزینه هدایت کنند.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت کرنش سنج

عوامل تاثیر گذار بر قیمت کرنش سنج از نظر فنی عبارتند از:

نوع کرنش سنج:

وجود انواع مختلف کرنش سنج‌ها با تکنولوژی‌ها، ماده‌ها و قابلیت‌های مختلف، می‌تواند تاثیر زیادی بر قیمت نهایی داشته باشد. برای مثال، کرنش سنج‌های فیلمی ارزان‌تر هستند در حالی که کرنش سنج‌های سرامیکی یا فیبر نوری به طور کلی گرانتر هستند.

دقت اندازه‌گیری:

کرنش سنج‌های با دقت بالاتر معمولاً هزینه بیشتری دارند. این دقت می‌تواند توسط ویژگی‌های فنی مانند حساسیت، رزولوشن و خطای اندازه‌گیری تعریف شود.

ظرفیت اندازه‌گیری:

کرنش سنج‌های با ظرفیت اندازه‌گیری بالاتر (به عنوان مثال، قابلیت اندازه‌گیری کرنش بزرگتر) ممکن است هزینه بیشتری داشته باشند.

عمر مفید:

برخی کرنش سنج‌ها دارای عمر مفید بیشتری هستند که می‌تواند تاثیری در قیمت آنها داشته باشد. کرنش سنج‌های با عمر مفید بیشتر معمولاً قابلیت اطمینان بیشتری دارند و هزینه بیشتری برای تولید و تحقیق و توسعه آنها صرف می‌شود.

فرکانس کاری:

برخی کرنش سنج‌ها برای کار در فرکانس‌های بالا مناسب هستند و دارای قیمت بالاتری هستند. این ممکن است به دلیل استفاده از مواد خاص یا تکنولوژی پیچیده‌تر در ساختار آنها باشد.

نوع اتصال و رابط:

کرنش سنج‌هایی که به راحتی با سیستم‌ها و دستگاه‌های مختلف اتصال برقرار می‌کنند (مانند کرنش سنج‌های با رابط USB یا بی‌سیم) ممکن است هزینه بیشتری داشته باشند.

تولید کننده:

معروفیت و شهرت تولیدکننده نیز می‌تواند تاثیری در قیمت کرنش سنج‌ها داشته باشد. تولیدکنندگان مطرح تعمیر و خدمات پشتیبانی بهتری را ارائه می‌دهند که ممکن است هزینه بیشتری در بر داشته باشد.

این عوامل تنها بخشی از عواملی هستند که می‌توانند بر قیمت کرنش سنج تأثیر بگذارند و ممکن است عوامل دیگری نیز وجود داشته باشند. در کل، کرنش سنج بستگی به نیازها و مشخصات فنی مورد استفاده مشخص می‌شود و برای دقت بیشتر در اطلاع از قیمت، بهتر است با تأمین کننده یا توزیع کننده محصول تماس بگیرید.

توجه داشته باشید که این عوامل تنها برخی از عوامل ممکن هستند و قیمت نهایی کرنش سنج می تواند تحت تأثیر عوامل دیگر نیز در هر بازار و با توجه به شرایط مختلف متفاوت باشند.

برای دریافت اطلاعات دقیقتر و قیمت‌های فعلی، توصیه می‌شود با تامین کنندگان آن تماس بگیرید. تجهیز صنعت تامین کننده و وارد کننده انواع تجهیزات ابزار دقیق، شیر الات پایپینگی و لوله و اتصالات از جمله کرنش سنج میباشد. برای استعلام قیمت ها و مشاوره فنی با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید.

مطالب مربوط :

ضربه‌گیر گیج

فلومتر حرارتی جرمی

مطالب مرتبط

عدد رینولدز (Reynolds number)

عدد رینولدز نسبت نیروهای اینرسی به نیروهای ویسکوزی را نشان می‌دهد. در عمل، عدد رینولدز …

جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) یا شماره موبایل 09374371848 تماس بگیرید
تماس فوری(مشاوره و خرید)