لول ترانسمیتر التراسونیک اندرس هاوزر FMU40

توضیحات

یکی از پارامترهای بسیار مهم و کلیدی در صنایع فرآیندی اندازه گیری سطح مایعات داخل مخازن میباشد. لول FMU40 یکی از ترانسمیتر های سطح التراسونیک میباشد که به روش غیر تماسی با سیال داخل مخزن، سطح داخل مخزن را اندازه گیری میکند.

لول FMU40

تجهیز صنعت تامین کننده و وارد کننده انواع تجهیزات ابزار دقیق از جمله لول ترانسمیتر التراسونیک اندرس هاوزر مدل FMU40 میباشد. انواع ترانسمیتر های سطح التراسونیک و راداری، لول ترانسمیتر دیسپلیسری و … در انبار محصولات شرکت تجهیز صنعت موجود میباشد.

این شرکت توسط کارشناسان فنی خود اطلاعات دقیقی را متناسب با نیاز در اختیارتان میگذارد تا بتوانید بهترین محصول با قیمت مناسب را جهت خرید انتخاب کنید.

انواع سطح سنج

روش های مختلفی برای اندازه گیری و نمایش سطح سیالات داخل مخازن وجود دارد. بعضی از روش ها صرفآ با نمایش مقدار سطح داخل مخزن این مقادیر را مشخص میکنند. و مانند گیج های دما و فشار این مقادیر را بصورت محلی نمایش میدهند. به این تجهیزات در صنایع لول گیج (Level Gauge) میگوییم.

این تجهیزات مقادیر سطح اندازه گیری شده را تنها بصورت محلی یا Local نمایش میدهند. و امکان ارسال مقادیر اندازه گیری شده را در قالب هیچگونه سیگنالی به سیستم های کنترلی را ندارند.

اما تجهیزات دیگری که برای سنجش سطح سیالات داخل مخازن وجود دارند که بصورت الکترونیکی مقادیر اندازه گیری را شده را به سیستم های کنترلی ارسال میکنند. این تجهیزات را در صنعت ترانسمیتر سطح یا Level Transmitter میگوییم.

لول ترانسمیتر ها در انواع تکنولوژی ها و مدل های مختلفی طراحی و تولید میشوند. هریک از این تکنولوژی ها با توجه به شرایط فرآیندی و نوع سیال طراحی و انتخاب میشوند و روی مخازن نصب میشوند.

ترانسمیتر های سطح التراسونیک، لول ترانسمیتر راداری، لول ترانسمیتر شناوری یا دیسپلیسری و ترانسمیتر های سطح هیدرواستاتیکی، همگی از انواع گوناگون دیگر این ترانسمیتر های سطح محسوب میشوند. در این صفحه به معرفی اندازه گیری سطح توسط ترانسمیتر های التراسونیک و بطور خاص به لول ترانسمیتر التراسونیک اندرس هاوزر مدل FMU40 اشاره خواهیم کرد.

پیش از توضیح لول FMU40 به معرفی روش اندازه گیری سطح التراسونیک اشاره میکنیم.

ترانسمیتر سطح التراسونیک (Ultrasonic Level Transmitter)

یکی از روش ها و تکنولوژی های رایج و بسیار پرمصرف در صنایع و مخازنی که دارای کف یا فوم زیاد نباشند. و فشار بالایی نیز نداشته باشند، لول ترانسمیتر های التراسونیک ultrasonic میباشند. لول FMU40 یکی از مدل های معروف لول ترانسمیتر التراسونیک میباشد که توسط شرکت بزرگ اندرس هاوزر Endress+Hauser آلمان تولید میگردد.

لول ترانسمیتر آلتراسونیک اندرس هاوزر FMU40 به دلیل عدم تماس با سیال داخل مخزن، در سرویس هایی که سیال از خورندگی بالایی برخوردار میباشد، یکی از بهترین انتخاب ها خواهد بود. همچنین استفاده از این لول ترانسمیتر برای محیط های انفجاری، اندازه گیری فلوی عبوری از کانال های روباز و  بسیاری از سرویس هایی که استفاده از سایر تکنولوژی های اندازه گیری سطح دارای محدودیت باشد، میتوان استفاده کرد.

 

عملکرد ترانسمیتر سطح مدل FMU40

لول ترانسمیتر التراسونیک FMU40 توسط ارسال امواج مکانیکی فراصوتی یا التراسونیک که فراتر از فرکانس شنوایی گوش انسان میباشد. سطح سیالات داخل مخازن را اندازه گیری میکند.

مکانیزم عملکرد این ترانسمیتر ها بدین صورت میباشد که سنسور این دستگاه شروع به ارسال پالس های التراسونیک به سطح سیال میکند. این امواج به سطح سیال برخورد میکنند و پس از برخورد به آن، انرژی و فرکانس آنها کاهش پیدا خواهد کرد و از روی سطح سیال بازتاب خواهند شد.

ترانسمیتر سطح التراسونیک با اندازه گیری اختلاف زمانی بین ارسال پالس های التراسونیک و دریافت آنها، سطح سیال داخل مخزن را محاسبه میکند. در اینجا باید به این نکته اشاره کنیم که محدوده عملکردی امواج ترانسمیتر سطح التراسونیک FMU40 تقریبآ معادل 70KHz میباشد.

در شکل زیر شماتیک عملکرد لول ترانسمیتر التراسونیک را ملاحظه میکنید.

لول FMU40

 

نکات مهم در انتخاب لول ترانسمیتر اندرس هاوزر سری FMU

1- این لول ترانسمیتر همانطور که پیشتر نیز توضیح دادیم یک ترانسمیتر سطح به روش غیر تماسی میباشد که اندازه گیری پیوسته (آنالوگ) از سطح سیال انجام میدهد. در اینجا لازم میباشد به این نکته اشاره کنیم که ترانسمیتر هایی که اندازه گیری به روش غیر تماسی انجام میدهند. نیاز به تعمیرات و نگهداری و سرویس های دوره ای بسیار کمتری دارند.

2- در انتخاب سنسور های سطح التراسونیک این نکته را باید در نظر داشت که ترانسمیتر های سطح التراسونیک به سبب اینکه امواج التراسونیک ارسال میکنند. و این امواج در دسته بندی امواج مکانیکی میباشند، پس از برخورد به سطح سیال انرژی آنها کاهش پیدا خواهد کرد. این کاهش انرژی در برخورد با جامدات بیشتر از سیالات مایع میباشد.

از این رو رنج قابل اندازه گیری توسط این ترانسمیتر ها در صورت وجود تلاطم یا موج، کف و فوم روی سطح مایعات، وجود غبار و ذرات جامد درون مخزن و همچنین اختلاف دمای بین سطح سنسور و سطح سیال، باعث خواهد شد که این امواج بیشتر از حالت نرمال انرژی شان کاهش پیدا کند و دقت اندازه گیری را با خطا روبرو خواهند کرد.

به همین جهت همیشه با توجه به نوع سیال فرآیندی و رنج قابل اندازه گیری پس از در نظر گرفتن این حالات و شرایط، نسبت به طراحی لول ترانسمیتر و انتخاب نوع و مدل ترانسمیتر سطح اندرس هاوزر سری FMU باید اقدام کرد.

 

مشخصات فنی لول FMU40:

ترانسمیتر های سطح التراسونیک اندرس هاوزر سری FMU دارای مدل های FMU40/41/42/43/44 میباشد. که هریک دارای رنج اندازه گیری و ویژگی های فنی متفاوتی نسبت به مدل دیگر میباشد. در اینجا به توضیح مشخصات فنی لول FMU40 میپردازیم:

  • این ترانسمیتر مناسب انواع مایعات، جامدات توده ای و پودری (Bulk) و همچنین اندازه گیری جریان عبوری از کانال های روباز میباشد.
  • فرکانس ارسالی امواج توسط ترانسمیتر سطح التراسونیک FMU40 تقریبآ معادل 70KHz میباشد.
  • انواع پروتکل های ارتباطی HART، FOUNDATION Fieldbus و PROFIBUS برای این ترانسمیتر در دسترس میباشد.
  • رنج قابل اندازه گیری برای ترانسمیتر لول FMU40 برای مایعات تا 5 متر معادل 16 فوت و برای جامدات بالک تا 2 متر معادل 6.6 فوت میباشد.
  • لول ترانسمیتر التراسونیک اندرس هاوزر مدل FMU40 مناسب محیط های ضد انفجاری گازی و پودری میباشد. (Gas and Dust-Ex)
  • لول FMU40 دارای اتصال “G1 1/2  یا “NPT1 1/2 میباشد.
  • با توجه به اینکه تغییرات دمایی سیال باعث تغییر در امواج فراصوتی بازگشتی از سطح سیال خواهد شد. این لول ترانسمیتر دارای سنسور دمایی داخلی NTC میباشد که تاثیرات دمایی را جبران سازی میکند. و باعث افزایش دقت در اندازه گیری لول ترانسمیتر خواهد شد.

لول ترانسمیتر آلتراسونیک

 

 انواع ترانسمیتر های سطح التراسونیک و راداری، لول ترانسمیتر دیسپلیسری و انواع لول سوئیچ های ارتعاشی و شناوری و فلوتری در انبار محصولات شرکت تجهیز صنعت موجود میباشد. برای هماهنگی و بازدید از انبار مجموعه و همچنین جهت اطلاع و استعلام از قیمت ها با کارشناسان فنی و فروش ما در تماس باشید.

5/5 (3 نظر)
جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) یا شماره موبایل 09374371848 تماس بگیرید
تماس فوری(مشاوره و خرید)