تله بخار بی متال

یکی از انواع تله های بخار ترموستاتیکی، تله بخار بی متال است. در این نوع از تله بخار ترموستاتیک، از یک فلز بی متال، دو فلز متفاوت و یا یک دیسک فنری استفاده می شود. در Bi-metal Steam Trap تفاوت بین دمای کندانس و دمای بخار باعث باز و بسته شدن شیر (تله بخار)  خواهد شد. این فلزها دارای ضرایب انبساط دمایی متفاوتی هستند و از دو سر به یکدیگر جوش شده اند.

قیمت و خرید تله بخار بی متال

 

وقتی کندانس وارد تله بخار می شود، در ابتدا فلز ها و یا دیسک ها در حالت عادی و صاف هستند و شیر خروجی تله باز است. به محض رسیدن کندانس و یا بخار تفاوت دما باعث می شود این فلزها منبسط میشود و با توجه به اینکه دو سر آنها به مهم متصل است قسمت میانی آنها از هم فاصله میگیرد و باعث بسته شدن تله بخار می شود.

تله بخار بی متال 2

لازم به ذکر است که تله بخار بی متال در یک دمای عملیاتی مشخص عمل می کنند و اگر اختلاف دمای سیستم دچار تغییرات زیاد شود می تواند به عملکرد تله بخار آسیب برساند.

عملکرد

عملکرد هر تله بخار می تواند توسط پاسخ آن به منحنی اشباع بخار اندازه گیری شود. یک عنصر بی متال ساده به طور خطی با تغییرات دما واکنش نشان می دهد. برخی از ترکیب دو مجموعه مختلف بی متال در یک دسته استفاده می کنند که در دماهای مختلف عمل می کند. 

عملکرد تله بخار بی متال

فنر واشر در تله بخار بی متال

با وارد کردن یک “واشر فنری” بین دیسک ها و یک عقب نشینی در نشیمنگاه ، این بخشی از انبساط بی متال در فشار پایین را جذب می کند تا اینکه یک تغییر دمای بالاتری با تغییر فشار رخ دهد.

این فنر واشر شکل به یک فنر مارپیچی ارجحیت دارد.  چون به جای افزایش نیرو به صورت خطی، آن را به صورت نمایی افزایش می دهد. این اثر می تواند حداکثر تا 15 بار رخ دهد تا فنر به انتهای تورفتگی منحرف شود. و این بدان معنی است که دمای تخلیه میعانات از منحنی اشباع بخار به صورت دقیق تری تبعیت می کند.

فنر واشر در تله بخار بی متال

دما در تله بخار بی متال

همان طور که کندانس در دماهای متغیری زیر دمای اشباع تخلیه می شود. در صورتی که آبگیری از فضای بخار بتواند تحمل شود، مقداری از آنتالپی آب اشباع شده می تواند به دستگاه منتقل شود. به این ترتیب ماکزیمم انرژی کندانس قبل از اینکه از بین برود ، خارج می گردد و توضیح می دهد که چرا این تله ها در خطوط ردیابی مورد استفاده قرار می گیرند.

تعمیرات و نگهداری

تعمیر و نگهداری از این نوع تله بخار به این صورت است که بدون حذف بدنه تله از خط میتوان ورودی ها را جایگزین کرد، بخار فلش تولیدی هر زمانی که کندانس از فشار بالاتر به پایین تر تخلیه شود ، باعث افزایش فشار برگشتی در خط کندانس می شود. پایه خنک کننده به کندانس اجازه می دهد که خنک شود ، بخار فلش کمتری در خط کندانس تولید کند و بنابراین به کاهش فشار برگشتی کمک می کند.

تعمیرات و نگهداری تله بخار بی متال

مزایا

1- تله های بخار بی متال معمولا جمع و جور هستند ، در عین حال دارای ظرفیت بالایی برای کندانس می باشند. هنگامی که تله بخار سرد می شود، ولو به طور بیشتری باز شده به این ترتیب قابلیت خروج هوا به خوبی و حداکثر توان تخلیه کندانس را تحت شرایط راه اندازی فراهم می کند.

2- همان طور که کندانس به راحتی از خروجی آزاد می گردد، این نوع تله بخار تا وقتی در یک موقعیت در معرض انجماد کار می کند ، منجمد نمی شود. بدنه برخی تله های بخار بی متال طوری طراحی شده که حتی اگر انجماد رخ دهد ، آسیبی نمی بینند.

3- تله های بخار بی متال معمولا در برابر اثر “ضربه چکش” ، کندانس خورنده و فشار بخار های بالا مقاوم اند. عناصر بی متال می توانند در طیف وسیعی از فشارهای بخار بدون نیاز به تغییر در سایز اریفیس ولو کار کنند.

معایب

  • تله بخار بی متال برای نصب در فرآیندهایی که در آن ها حذف فوری کندانس برای رسیدن به حداکثر خروجی ضروری است، مناسب نیستند. تله های بخار بی متال سریعا به تغییرات بار یا فشار پاسخ نمی دهند چون عنصر به کندی پاسخ می دهد. 
  • برخی تله های بخار بی متال به علت سرعت های پایین جریان داخلی نسبت به گرفتگی لوله آسیب پذیرند. با این حال برخی از تله های بی متال دارای تریم های ولوی شکلی هستند که انرژی تخلیه را برای باز کردن بیشتر ولو جذب می کنند.
  • اگر Bi-metal Steam Trap در برابر فشار برگشتی قابل توجهی تخلیه شود، کندانس باید تا یک دمایی پایین تر از حد نرمال مورد نیاز قبل از اینکه ولو باز شود، خنک شود. یک فشار برگشتی 50 % ممکن است باعث افت در دمای تخلیه حداکثر تا دمای 50 شود. ممکن است لازم باشد تا طول پایه خنک کننده را در مواجه با این شرایط افزایش دهیم.

پارامترهای مهم در خرید تله بخار بی متال

پارامترهای مختلفی در خرید تله بخار بی متال باید مدنظر قرار بگیرد که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد:

  • فشار و دمای فرآیندی
  • ظرفیت تخلیه تله بخار
  • نوع تله بخار (ترمودینامیکی، ترموستاتیکی یا مکانیکی): نوع تله بخار با توجه به فشار عملیاتی، دما، جهت گیری و سایر موارد باید انتخاب شود.
  • متریال بدنه
  • ضریب ایمنی پیشنهادی سازنده تله

مطالب مرتبط

گیج فشار ویکا

گیج ویکا

گیج ویکا گیج‌های فشار تجهیزاتی هستند که برای اندازه‌گیری و نمایش میزان فشار سیال استفاده …

جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) یا شماره موبایل 09374371848 تماس بگیرید
تماس فوری(مشاوره و خرید)