شیر توپی پلیمری

توضیحات

شیر توپی پلیمری (PVC Ball Valves)

 

شیر توپی پلیمیری، یکی از پرکاربردترین انواع شیرآلات توپی است که جهت قطع و وصل جریان سیالات مورد استفاده قرار می گیرد و از جنس پلیمر UPVC ساخته می شود.

ساختار شیر توپی پلیمری از بدنه و یک توپ (Ball) تشکیل شده است و توپ در داخل شیر در یک نشیمنگاه (Seat) قرار می گیرد. در داخل این توپ یک سوراخ وجود دارد که این سوراخ هم اندازه ورودی و خروجی شیر است به همین دلیل به آن ها Full Bore گویند.

هنگامی که شیر توپی پلیمری باز است جریان توسط این سوراخ از شیر عبور می کند. یک مکانیزم چرخشی در این شیرها توپ را تا حداکثر 90º می چرخاند که متناسب با زاویه چرخش شیر درحالت بسته، نیمه باز و یا باز قرار می گیرد. به همین دلیل از عملگرهای ربع گرد (Quarter Turn) برای باز و بسته کردن آن ها استفاده می شود.

شیر توپی پلیمری

شیرهای توپی پلیمری در سیستم های آبیاری قطره ای و آبیاری مزارع و زمین های کشاورزی، صنایع آب و فاضلاب، صنایع دارویی و شیمایی جهت کنترل جریان سیالات مختلف به کار می روند.

تجهیز صنعت به عنوان بهترین ارائه دهنده و نمایندگی فروش انواع تجهیزات صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، انواع شیر توپی پلیمری و شیر آلات ابزار دقیق از برندهای معتبر را ارائه می‌ دهد. جهت مشاوره رایگان و استعلام قیمت شیر توپی پلیمری  و خرید شیر توپی پلیمری و سایر تجهیزات ابزار دقیق، با کارشناسان فنی و فروش ما تماس بگیرید.

کارشناسان تجهیز صنعت مناسب ترین انتخاب شیر توپی پلیمری و تجهیزات ابزار دقیق براساس نیازهای شما ارائه می دهند. در این مقاله هدف شرح عملکرد و کاربردهای شیر توپی پلیمری است. 

شیر توپی پلیمری چیست؟

شیرهای توپی از مواد و متریال گوناگونی تولید می شوند اما متریال پلیمر PVC بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. از دلایل محبوبیت انتخاب این متریال میتوان به دوام بالا، مقاومت در برابر خوردگی، عدم نیاز به تعمیر و نگهداری، مقاومت در برابر اشعه فرابنفش خورشید و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

بنابراین از شیرهای توپی میتوان برای کاربرد در فضای باز استفاده نمود همچنین در صنایع شیمیایی به کار می روند. با توجه به مقاومت فشار بالای PVC برای کاربردهایی که مایع با فشار بالا جریان می یابد مناسب می باشد. هنگامی که شیر توپی باز است کمترین افت فشار وجود دارد زیرا اندازه دهانه شیر تقریباً با درگاه لوله یکسان است.

شیرهای توپی پلیمری UPVC معمولا در سایزهای کوچک 1/2″ تا 4″ تولید و استفاده می شوند. نحوه اتصال در آنها به صورت رزوه ای و رزوه از داخل می باشد.

شیرهای توپی پلیمری در فشار 10 bar به کار می روند و حداکثر فشار قابل تحمل در آن ها 16 بار است. همچنین در برابر اشعه خورشید مقاوم  می باشد (Anti-UV). همچنین شیرهای پلیمری در برابر سیالات خورنده و رسوبات مقاوم هستند به همین دلیل در صنایع شیمیایی و دارویی استفاده می شوند.

انواع شیر توپی پلیمری

ساختار شیر توپی پلیمری

شیرهای توپی پلیمری ساختاری مشابه سایر شیرهای توپی دارند اما به طور خاص با استفاده از متریال UPVC ساخته می شوند که مقاومت شیمیایی و دوام عالی را ارائه می دهد. 

شیرهای توپی از اجزای مختلفی نظیر بدنه، توپی، واشر آب بندی، دسته یا لور، رینگ و بونت یا درپوش تشکیل می شوند. معمولا جنس بدنه، بونت و لور پلیمر، جنس واشرهای آب بندی تفلون (PTFE)، توپی از جنس پلی الفین و رینگ ها از جنس SBR (Styrene-butadiene rubber) و یا NR (Natural Rubber) است.

بدنه(Body):

بدنه شیر توپی UPVC محفظه اصلی است که شامل اجزای داخلی می شود. جنس بدنه از متریال پلیمر است که بادوام و مقاوم در برابر خوردگی ناشی از سیالات مختلف می باشد.

توپ (Ball):

توپ یک جزء کروی شکل است که جریان سیال یا گاز را از طریق شیر کنترل می کند. در شیر توپی پلیمری توپ از مواد UPVC ساخته شده است که مقاومت شیمیایی را تضمین می کند. توپ دارای یک سوراخ در مرکز است که جریان سیال را  عبور می دهد یا مسدود می کند.

 

اجزای تشکیل دهنده شیر توپی پلیمری

سیت (Seat):

سیت یک عنصر آب بندی است که در داخل بدنه قرار می گیرد و هنگام بسته شدن شیر توپ با آن تماس پیدا می کند. این یک آب بندی محکمی را تضمین می کند و از نشتی هنگامی که شیر در موقعیت بسته است جلوگیری می کند. در شیر توپی UPVC، نشیمنگاه معمولاً از یک ماده ارتجاعی سازگار ساخته می‌شود که می‌تواند خواص شیمیایی سیال مورد استفاده را تحمل کند.

اهرم (Handle):

دستگیره جزء خارجی است که برای سهولت استفاده از شیر به کار می رود. اهرم به ساقه متصل است و به کاربر اجازه می دهد تا توپ را بچرخاند و شیر را باز یا بسته کند. دسته معمولاً از پلاستیک یا فلز برای سهولت استفاده و دوام  می باشد.

استم (Stem):

استم قطعه ای است که توپ را به محرک یا اهرم شیر متصل می کند. این حرکت چرخشی را از اهرم به توپ منتقل می کند و اجازه باز یا بسته شدن شیر را می دهد. استم در شیر توپی UPVC معمولاً از مواد غیر خورنده مانند فولاد ضد زنگ ساخته می شود تا از دوام و عملکرد آن اطمینان حاصل شود.

آب بندی و O-rings:

شیرهای توپی پلیمری ممکن است در نقاط مختلف آب بندی و حلقه های O را برای آب بندی اضافی و جلوگیری از نشتی ترکیب کنند. این آب بندی ها معمولاً از متریال سازگار با خواص شیمیایی سیال فرآیندی ساخته می شوند.

عملگرهای شیر توپی پلیمری

در فرآیندهای صنعتی عملگر شیرهای توپی پلیمری می تواند دستی یا اتوماتیک باشد. نوع دستی عملگر آن ها به صورت اهرم یا لور (Lever) یا به صورت هندویل (Handwheel) است که نوع هندویل در سایزهای بزرگ به دلیل نیاز به گشتاور بالا به همراه گیر بکس به کار می رود.

شیر توپی پلیمری معمولا برای کاربردهایی با سایز کوچک استفاده می شوند و از نوع اهرمی هستند. اهرم یا لور در این شیرها دارای دو نوع فلزی یا پلیمری می باشد. عملگر این شیرها نیز می تواند اتوماتیک باشد که برای کاربردهای آبیاری قطره ای به کار می رود.

نوع دسته فلزی این شیرها همانطور که از نام آنها پیدا است دارای دسته فلزی است و برای مقاومت بهتر در برابر خوردگی، توپی آن ها با نیکل کروم آبکاری شده اند بنابراین در کاربردهای صنعتی از آن ها استفاده می شوند. این شیرها دارای پکینگ هستند، آب بندی خوبی دارند و در فشارهای بالا مقاومت بالایی دارند.

جنس برخی از اجزاء شیر توپی یلیمری دسته فلزی با شیر توپی دسته پلیمری فرق می کند. این شیرها همچنین دارای محور یا استم از جنس برنج هستند و واشر آب بندی در این شیرها از جنس TPV و یا TPE است.

عملکرد شیر توپی پلیمری

محبوبیت شیر توپی UPVC به دلیل سادگی در عملکرد آن است. هنگامی که دسته یا اهرم شیر چرخانده می شود، توپ کروی داخل بدنه می چرخد. این چرخش سوراخ موجود در توپ را با مسیر جریان تراز می کند و به سیال اجازه عبور می دهد (open position) یا توپ را طوری قرار می دهد که جریان سیال را مسدود کند (closed position).

طراحی ربع گرد به این معنی است که شیر می تواند به سرعت بین موقعیت های کاملا باز و کاملا بسته جابجا شود. این ویژگی باعث می شود که شیرهای توپی UPVC برای کاربردهایی که نیاز به پاسخ سریع و کنترل دقیق دارند کارآمد باشند.

علاوه بر این طراحی این شیرها تلاطم و افت فشار را به حداقل می رساند و آنها را برای کاربردهای مختلف ایده آل می کند.

کاربردهای شیر توپی پلیمری

شیرهای توپی پلیمری در طیف وسیعی از کاربردها در استخرها، آزمایشگاه ها، صنایع غذایی و آشامیدنی، تصفیه آب، کاربردهای علوم زیستی و صنایع شیمیایی به کار می روند.

شیر توپی پلیمری

 این شیرها در کاربردهای سایز کوچک و همچنین برای سیالات خورنده و فشار بالا مورد استفاده قرار می گیرند. به طور کلی کاربردهای این شیرها عبارتند از:

تصفیه آب:

شیرهای توپی UPVC معمولاً در تصفیه خانه های آب برای کنترل جریان آب، مواد شیمیایی و لجن استفاده می شوند. مقاومت در برابر خوردگی آنها در برابر سیالات خورنده از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

صنایع شیمیایی:

مقاومت شیمیایی استثنایی شیر توپی پلیمری آن را به گزینه ای عالی برای جابجایی اسیدها، بازها و طیف وسیعی از مواد شیمیایی تبدیل می کند. این شیرها در تاسیسات تولید و فرآوری مواد شیمیایی استفاده می شوند.

صنایع پتروشیمی:

در بخش پتروشیمی از شیرهای توپی UPVC برای کنترل جریان نفت، گاز و ترکیبات شیمیایی مختلف استفاده می شود.

صنایع غذایی:

شیرهای توپی پلیمری در صنایع غذایی و آشامیدنی برای کنترل جریان مایعات مانند آب میوه، شیر و مواد غذایی مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

استخرهای شنا:

شیرهای توپی پلیمری در سیستم های فیلتراسیون استخرها برای کنترل جریان آب و مواد شیمیایی استفاده می شوند.

کشاورزی:

در کاربردهای کشاورزی از شیرهای توپی UPVC برای سیستم های آبیاری استفاده می شود زیرا می توانند جریان آب و کودها را کنترل کنند.

سیستم های تهویه HVAC:

گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع از شیرهای توپی UPVC برای کنترل جریان هوا و مبردها استفاده می کنند.

سیستم های آبیاری:

سیستم های آبیاری کشاورزی و محوطه سازی به شیرهای توپی UPVC برای کنترل توزیع آب متکی هستند.

مزایای استفاده از شیر توپی پلیمری

شیرهای توپی PVC نوعی از شیرآلات می باشند که از یک توپ با سوراخ در مرکز برای کنترل جریان سیالات در خط لوله استفاده می کنند. این شیرها به دلیل جنس پلیمری و کوچک بودن سایز دارای مزایایی به شرح زیر می باشند:

  • یکپارچه بودن قطعات
  • وزن پایین
  • مقاومت در برابر خوردگی
  • مقرون به صرفه بودن
  • گشتاور پایین
  • مقرون به صرفه
  • نصب آسان و سریع
  • آب بندی مناسب و ضد نشت
  • سهولت کار و سازگاری شیمیایی

پارامترهای خرید شیر توپی پلیمری

شیر توپی پلیمری یکی از انواع شیرآلات صنعتی است که در صنایع بیشتر به عنوان شیر قطع و وصل کاربرد دارد. این شیرها معمولاً در صنایع و کاربردهای مختلفی استفاده می شوند که مقاومت در برابر خوردگی، مقرون به صرفه بودن و سهولت نصب مهم هستند.

هنگام  خرید و انتخاب یک شیر توپی PVC بسیار مهم است که عواملی مانند فشار و دما، سازگاری با سیال یا گاز مورد استفاده، ظرفیت جریان مورد نظر و هر استاندارد صنعتی یا نظارتی خاصی که باید رعایت شود در نظر گرفته شود.

تجهیزصنعت بهترین تامین کننده انواع شیرآلات کنترلی Control Valve، شیر های قطع و وصل ESDV و همچنین انواع شیرآلات پایپینگی است. در این فروشگاه بزرگ انواع شیر توپی پلیمری از برندهای مختلف با بهترین کیفیت و قیمت مناسب به فروش می رسد.

جهت کسب اطلاعات فنی بیشتر و استعلام قیمت شیر توپی پلیمری با کارشناسان فنی و فروش ما در تماس باشید.

5/5 (1 نظر)

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “شیر توپی پلیمری”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) یا شماره موبایل 09374371848 تماس بگیرید
تماس فوری(مشاوره و خرید)