غبار سنج یا پارتیکل كانتر چيست؟

غبارسنج یا پارتیکل کانتر برای اندازه گیری مقدار ذرات جامد معلق در هوا میباشد که اندازه آنها بزرگتر از 1 میکرومتر میباشد. اندازه گیری غلظت ذرات معلق در هوا در محیط ها و سایت هایی که این ذرات وجود دارند مهم میباشد چراکه برای آگاهی از میزان سلامت افراد و هوای سایت ها این مقدار بسیار مهم و حائز اهمیت میباشد.

پارتيكل يا غبار سنج كانتر چيست؟

پارتیکل کانتر(غبار سنج كانتر چيست) با توجه به درجه آنالیز ذرات انواع مختلفی دارند. برای اندازه گیری ذرات بسیار ریز ( در حد نانومتر) می توان از پارتیکل کانتر هسته تراکم (چگالش شده) استفاده کرد.

ذرات ریز معلق در هوا کوچکتر از 1/0 میکرومتر که بطور کلی بوسیله پارتیکل کانتر(غبار سنج یا پارتیکل كانتر چيست؟) پراکندگی نور معمولی قابل تشخیص نمی باشند را می توان بصورت نوری با رشد تراکم ذرات از طریق شرایط فوق اشباع بوسیله مخلوط هوای نمونه برداری شده بخار و الکل با دمای بالا اندازه گیری کرد.

لینک های مفید: مولتی متر

نحوه عملکرد غبار سنج یا پارتیکل كانتر

این دستگاه (غبار سنج كانتر چيست)بر اساس اصل تحرک و حرکت یک ذره باردار در یک میدان الکتریکی عمل می کند. ذرات وارد شده به سیستم خنثی ده ( با استفاده از یک منبع رادیواکتیو ) هستند بطوریکه Fuchs مسئول توزیع تعادل است. سپس آنها وارد آنالیزور حرکت دیفرانسیل DMA که در آن تعلیق مایع یا جسم بصورت گرد و گاز در هوا با توجه به تحرک الکتریکی طبقه بندی شده و تنها ذرات از طیفمحدودی از طریق شکاف خروجی خارج می شوند را اندازه گیری می کند.

شمارنده هسته تراکم یک روش نوری برای شمارش ذرات آئروسل در اتمسفر است. (غبار سنج یا پارتیکل كانتر چيست؟) شمارنده پالس جهت شمارش تعداد ذرات عبور داده شده از پرتوی لیزر استفاده می شود. یکی از دستگاه های اندازه گیری تحت عنوان Scanning Mobility Particle Sizer است که روشی ترکیبی شامل ارائه و توزیع سایز در محدوده کمتر از نانومتر است.

معرفی دستگاه غبار سنج كانتر

رایج ترین دستگاهی که برای شمارش ذرات استفاده می شود , دستگاه هایی هستند که مبتنی بر استاندارد nephelometry می باشند. (غبار سنج یا پارتیکل كانتر چيست؟) Nephelometer دستگاهی است که برای اندازه گیری ذرات معلق موجود در مایعات و گازها استفاده می شود.

این کار را با استفاده از یک پرتو نور ( منبع پرتو) و یک آشکار ساز که به یک طرف ( با زاویه 90) از منبع پرتو تنظیم شده است. انجام می دهد. چگالی ذره عملکرد بازتاب شده به آشکارساز از طریق ذرات می باشد.  اصطلاح رایج برای این ابزار شمارنده ذرات نوری می باشد .شمارنده ذرات نوری دستگاهی است که بر اساس اصل پراکندگی نور از ذرات عمل می کند.

کاربرد دستگاه Nephelometer

این دستگاه زمانی کاربرد دارد که برای اندازه گیری ذرات با قطر بیشتر از 1/0 میکرومتر استفاده شود. شدت نور پراکنده شده تابعی از طول موج تابش , ضریب شکست ذرات , اندازه ذرات و زاویه های ساخته شده با توجه به پرتو می باشد. پرکتدگی نور یک روش ناخوانده برای اندازه گیری نامیده می شود و اطلاعات لحظه ای برای اندازه گیری زمان واقعی و یا زمان مداوم می توان بدست آورد.

برخی از تولیدکنندگان شمارنده ذرات نوری پراکنده opc دستگاه های خود را برای اندازه گیری و نتیجه گیری بهتر و برای تبدیل اندازه نوری معادل به قطر معادل حجم و آئرودینامیک کالیبره می کنند. برای تست گرد و غبار خاص, opc کالیبره شده اندازه گیری مستقیم توده گرد وغبار را فراهم می کند.

قطر مربوط به آئرودینامیک ( با فرض چگالی استاندارد برای ذرات) و داده ها بوسیله اندازه گیری توده ذرات مستمر مانند مانند جرم توده pm2.5 بدست می آید. آنالیز برا ذراتی که در اثر تمیز کردن اتاق تولید می شود مفید است. بیشتر ذراتی که تولید می شوند گرد و غبار آلوده ای هستند که معمولا بیشتر از چند میکرون نیستند و اغلب بین رنج 2 میکرون و بالاتر  هستند، بنابراین برای این کار استفاده از تجهیزات استاندارد ذرات نوری , پراکندگی نور با محدودیت اندازه برای این کار مناسب است.

غبار سنج كانتر چيست و چگونه اندازه گیری کنیم؟

چه موقع و کجا اندازه گیری انجام می شود؟

عملکرد متفاوت یکی از اهداف مطالعه خواهد بود، اگر محققان برای گرفتن تغییرات زمانی در غلظت ذرات موجود در هوا بعنوان تابعی از برخی فعالیت باشند. واضح است که آنها نیاز به ایجاد یک غلظت پایه از غلظتی که قابل تغییر بعنوان تابعی از فعالیت های مورد علاقه باشد نیاز دارند.

بسته به نوع فعالیت یکح توجه دقیق اعمال شده برای شنسایی سایتها که اشغال و درگیری و استفاده دراز مدت دارند باید اعمال شود. در مقایسه سایتها شامل آن دسته از سایت هایی که دو بار در هفته واکیوم می شوند نسبت به آنهایی که یکبار در ماه واکیوم می شوند, ما احتیاج داریم که مطمئن شویم در طول مطالعه آن سایتها از لحاظ ماهیتشان یکسان هستند، به علاوه اندازه گیری زمان واقعی توسعه یافته ممکن است نیاز باشد تا تفاوت شرایط ممکن اندازه گیری شود.

قیمت غبار سنج 

فروشگاه ابزار دقیق تجهیز صنعت بهترین ارائه دهنده‌ی تجهیزات ابزار دقیق در کشور است. این فروشگاه بزرگ و مطمئن در جهت افزایش سطح کیفی صنایع در حوزه ابزاردقیق انواع غبار سنج كانتر را با نازلترین قیمت و بهترین کیفیت به فروش می رساند.

علاقه مندان عزیز می توانند برای مشاهده  قیمت غبار سنج كانتر و استعلام قیمت ها به فروشگاه تجهیز صنعت مراجعه کرده و برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان مجرب فروش ما در تماس باشند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به ویکی پدیا مراجعه نمایید.

مطالب مرتبط

کرنش (2)

کرنش سنج

کرنش سنج چیست؟ کرنش سنج (Strain Gauge) یک سنسور الکترونیکی است که برای اندازه‌گیری کرنش …

جهت مشاوره و خرید تلفنی با شماره : 87700142-021 ( 30 خط ویژه ) یا شماره موبایل 09374371848 تماس بگیرید
تماس فوری(مشاوره و خرید)